Center365 har utviklet en kundeklubbløsning for kjøpesenter med Koch som pilotkunde.

Lanserer ny kundeklubbløsning for kjøpesenter

I det stille har Center365 AS sammen Koch i Bodø utviklet og lansert en digital kundereise for senterkunden.

Publisert
I kundeklubbløsningen finner kundene til enhver tid alle nyhetene i alle butikkene på kjøpesenteret.

– Dette er ikke enda en app du må laste ned, her går du rett inn med mobilnummeret ditt, forteller Christoffer Kvarberg i Center365 AS som har utviklet løsningen.

I kundeklubbløsningen finner kundene til enhver tid alle nyhetene i alle butikkene. Nyhetene tagges og kunden kan f.eks. søke på kjole, bukse, pynt, morsdag, jul, eller emosjonelle søkeord som høstkos, drittvær osv. Eller klikke deg fra butikk til butikk og se alle nyhetene.

- Mange besøker nettbutikker før de går til den fysiske butikken. De søker inspirasjon og vil sjekke om varene er i butikk. Dette ønsket vi å samle på vårt eget nettsted, sier Morten Koch.

Det er så enkelt som å erkjenne at digital trafikk skaper fysisk trafikk.

Morten Koch er eier av Kock Kjøpesenter og Glasshuset.

- Folk kommer på grunn av siste nytt, ikke gammelt nytt. Derfor viser vi kun nyheter, og ikke dybde og bredde fra butikkenes basissortiment. For våre 40 butikker betyr det ca. 5.000 nyheter til enhver tid. Systemet fjerner «gammelt nytt» etter hvert som det kommer inn nye varer, legger Koch til.

Det er ingen andre senter som tilbyr kunden en fullverdig digital kundereise. I 2023 er jo det litt rart, vi må sørge for å trekke kunder til senteret på kundens premisser. I tillegg genererer dette automatisk nye medlemmer til kundeklubben. Siden oppstart har vi fått 1200 nye medlemmer, noe vi ikke hadde forventet med en allerede stor medlemsmasse, sier Koch.

Nesten dobling av digital trafikk

Etter at Koch i mars 2022 startet med Kundeklubb med Min Side og Siste Nytt, er den digitale trafikken til sentret nesten doblet. Vi ser at folk er inne daglig, klikker på nyhetene, legger dem som favoritter eller benytter seg av klikk & hent. Blir inspirert. Neste år beregner vi at senterets nettside vil få ca. 40.000 klikk på produkt, noe som fører til handel og som gir god valuta for butikkenes markedsbidrag.

- Netthandel er kommet for å bli, men vi ønsker å balansere dette slik at senteret er en naturlig del av folks kundereise på nett. Det viktigste er at kundene kommer til senteret og handler, derfor har vi laget denne digitale snarveien, sier Morten Koch.

Christoffer Kvarberg er daglig leder i Center365.

Morgendagens kundeklubb

Christoffer Kvarberg i Center365 AS mener at de fleste senter har gammeldagse kundeklubber som stort sett bare sender ut tilbudskuponger.

Den nye plattformen mater inn alle medlemmene fra senterets gamle kundeklubb. De får automatisk sin egen Min Side med egne preferanser, interesser, favorittbutikker og merker.

På Min Side vil kunden alltid få personlige forslag til nyheter basert på sine preferanser. Maskinlæring (AI) analyserer kundens digitale adferd og resultatet blir bedre og bedre forslag til senterkunden. Funksjon for tilbudskuponger som utløses i butikk og andre funksjoner fra den gamle kundeklubben finnes også.

Produktbasen oppdateres daglig med nyhetene fra alle butikkene i senteret. Butikkene gjør ingenting, senteret gjør ingenting, systemet gjør alt. Det er gratis for butikkene, og hver nyhet kan knyttes opp til butikkens egen klikk & hent, som betjeningen allerede kan å bruke.

For senteret er dette også et kraftig markedsføringsverktøy, sier Kvarberg. Vi kan sende ulike produktnyheter til segmenterte målgrupper, vi kan kjøre effektiv Always-On annonsering i sosiale medier, med ekte Call-To-Action hvor kunden sendes rett inn til nyhetsbasen. Vi oppnår lav CPC (kostnad pr klikk) og kan drive trafikk på et helt annet nivå enn før.

- Kundeklubb med Min Side og Siste Nytt er utviklet med tilskudd fra Innovasjon Norge. Planen er å lansere nasjonalt for flere senter i 2023. Ikke for alle senter, da produktet skal være en konkurransefordel for de som bruker det. Det blir som å bytte fra den gamle Nokia-telefonen til smarttelefon, avslutter Christoffer Kvarberg. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS