Ice-butikkene har to skjermer i inngangspartiet og en LED-vegg i bakkant av butikken.

Digitale skjermer brukes aktivt i markedsføringen i Ice-butikkene

Ice er kampanjedrevet, og et av virkemidlene i markedsføringen er bruk av digitale skjermer i butikkene for å få fram aktuelle budskap til riktig kunde til rett tid.

Publisert

Siden høsten 2019 har Ice-kjeden hatt skjermer levert av Cenera. Alle butikkene har digitale skjermer i inngangspartiet og en stor LED-skjerm i bakkant.

Bedre styring av innhold

Johannes Wang er Store Developer i Ice og forteller at de framover vil styre mer av innholdet på skjermene. Jobben gjøres av Ice' marketing koordinator ved hjelp av det kanadiske CMS-verktøyet Omnivex.

Ice har testet ut rotasjonstiden mellom ulikt innhold og nylig økt fra fem til sju sekunder. De vurderer øke videre til ti sekunder.

Henrik Fagernes i Cenera og Johannes Wang i Ice foran brand wall på Sandvika Storsenter.

– Vi kan snu oss raskt rundt, sier Wang.

Henrik Fagernes fra leverandøren Cenera forteller at flere av kundene ønsker avansert styring av innholdet. Det er for lengst slutt på å stikke en minnepinne rett inn i skjermen og sette spillelister på repeat.

– Det beste er om butikkene kan være med å påvirke innholdet selv, f.eks med et touch kontrollpanel.

De får da et større eierskapsforhold til skjermløsningen, sier Fagernes.

Johannes Wang sier seg enig:

– Da ser vi også raskere resultatene selv.

Markedsføringen blir stadig mer digital, og volumet av print faller.

– Det er en stor fordel å slippe å forholde seg til byråer og trykkerier, sier Wang.

Digitale skjermer i inngangen

Ved inngangen til Ice-butikkene på Sandvika, Gulskogen og Ski er det to skjermer – digitale salgsplakater. På Storo Storsenter – hvor Ice har er et hjørnelokale – har de fire skjermer.

Skjermene er tosidige slik at man kan skille mellom budskap for å få kundene inn i butikk og når de forlater butikken.

– Den viktigste funksjonen er stoppeffekten og å få kunden inn i butikken. Fokus ligger på salg, ikke informasjon, sier Wang.

Brand wall i bakkant

I bakkant av butikkene har Ice en stor LED-vegg som de kaller "brand wall". Den består av LED-paneler som settes sammen til en stor LED-vegg og brukes til merkevarebygging og informasjon samt ved produktlanseringer og arrangementer i butikkene.

– Veggen fungerer som en scene for oss, sier Wang.

Brand wall brukes også til andre formål. Når det er konkurranser i skiskyting, vises gjerne disse på LED-skjermen. Ice er sponsor for det norske skiskytterlandslaget.

Mange formater, men innholdet viktigst

Cenera tar sikte på å tilhøre øvre sjikt av leverandørsiden for avansert digital signage i Norge.

De har fem teknikere ansatt som har holdt på i bransjen siden 2012.

– Vi bistår kundene våre i å få mest mulig effekt av digitale signage, sier Henrik Fagernes.

De jobber med mange ulike formater, til og med runde, men det er innholdet på skjermene som er det sentrale.

– For eksempel kan tidsstyring brukes til å endre budskapet gjennom dagen. Det befinner seg andre kunder på senteret kl 10-14 enn senere på dagen, gir Fagernes som eksempel.

Det er også mulig å styre innholdet etter faktorer som vær, temperatur og antall kunder i butikken.

De siste to årene har også LED fått lengre leveringstid, og prisene er gått opp. Forstyrrelsene i forsyningskjedene spiller inn også her.

Levetiden på skjermer og LED-paneler ligger typisk på 5-10 år. Et flertall av kundene finansierer digital signage gjennom leasing.

Vil inn tidlig

Cenera vil gjerne inn i digital signage-prosjektene til kundene tidlig.

– Jo tidligere i prosessen vi kommer inn, desto bedre blir resultatet, avslutter Henrik Fagernes.

Morselskapet til Cenera har agenturet for CMS-verktøyet Omnivex i Norden.

Byporten kjøpesenter oppgraderes og lager gode kundeopplevelser med digitale skjermer. Senteret har valgt en digital signage- løsning som kommuniserer til kundene direkte med LED- skjermer på heishus.

– Ikke kjør innholdet for lenge i loop, styr mer aktivt

– Retailbransjen kjører sine budskap for mye i loop for lenge. De bør styre innholdet mer aktivt og intelligent. Det gjelder å få fram riktig budskap til aktuelle kunder til rett tid, sier daglig leder Geir Engh i Cenera.

Han sier at han er "allergisk" mot lite intelligent bruk av digitale skjermer.

– I sosiale medier er man bevisst på segmentering. Det gjelder også retailere, men i butikker burde en del aktører styre innholdet mye mer aktivt, sier Engh.

Fornebu S kjøpesenter har fått en ny LED- skjerm på plass. Kart over senteret er også plassert på en digital wayfinder. Innhold kan enkelt byttes ut og tilpasses senterets behov.

Cenera inkluderer CMS-styringssystemet Omnivex i sine digital signage-løsninger.

Verktøyet gjøre det mulig å styre innholdet på skjermene datadrevet etter sanntidsdata. Eksempelvis antall personer i butikken, salgstrender og lagerstatus – og gjerne en kombinasjon av dette.

Noen retailere bruker skjermer smart, og Geir Engh mener at Ice er et godt eksempel.

– Ice bruker digital signage til å heve kundeopplevelsen, sier han.

Også på bakrommet

Skjermer brukes ikke bare i markedsføring ut mot kunde, men også i økende grad på bakrommet i butikken og på hovedkontoret. Administrasjonen kan følge med på dashboard i sanntid. Hva selger mest nå?

Paleet kjøpesenter har en mosaikkvegg av skjermer ved inngangspartiet.
Powered by Labrador CMS