– Kontaktløs betaling er tidsbesparende for oss og kundene får en bedre handleopplevelse, sier daglig leder Magdalena Sixten hos Godt Brød på Grünerløkka. (Foto: Maren Synnevåg MSL)

Bollesalget øker med ‘tæpping’

På Godt Brød har helgeomsetningen i lunsjen økt betydelig etter at de fikk kontaktløs betaling.

Publisert

– At kundene tæpper betalingskortet gjør det mye enklere for oss, sier daglig leder Magdalena Sixten. Siden 2016 har antall bestillinger økt med 15 prosent, viser tall fra Godt Brød på Grünerløkka i Oslo.

Kontaktløs betaling gull verdt

– Slik logistikken er hos oss med en lang smal disk og en trang passasje ved kassapunktet, er kontaktløs betaling gull verdt for oss. Kontaktløs betaling er tidsbesparende for oss og kundene får en bedre handleopplevelse, sier Sixten hos Godt Brød på Grünerløkka.

Kontaktløs betaling har endret betalingsvanene både i yngre og eldre aldersgrupper. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne Vipps (BankAxept), sier seks av ti at de opplever tæpping av betalingskortet som trygt. I den yngste aldersgruppen (18 til 29 år) har sju av ti tæppet betalingskortet sitt, og tre av fire mener at flere butikker burde tilby det.

-Jeg ser at de yngste tæpper mest, og at dette nærmest skjer automatisk. Men overraskende nok ser vi at stadig flere eldre som tæpper kortet, og det synes jeg er kult. Pensjonistene tæpper minst like mye som de betaler kontant, sier Sixten. Ifølge undersøkelsen har fem av ti personer eldre enn 60 år, tæppet betalingskortet sitt.

Bedre kundeopplevelse

Godt Brød var en av første kjedene som tok i bruk kontaktløs betaling i Norge.

– Fra dag én har våre ansatte vist kundene hvor enkelt det er å tæppe kortet, og da blir kundene superpositive. Med andre ord en vinn-vinn situasjon for både kundene og oss, sier Morten Ahlbom, økonomi- og IT sjef i Godt Brød Norge AS.

Godt Brød har i dag 20 utsalgsteder i Norge, og omsetter for 175 millioner kroner årlig.

– Vi har i mange år hatt fokus på å få ned antallet kontantbetalinger, både fordi det tar tid og er lite hygienisk, men også for å redusere risikoen som er knyttet til oppbevaring av mye kontanter. Vi anbefaler derfor alle kundene våre å betale med kort, og helst med kontaktløse kort. De fleste av våre kunder er kvinner mellom 30 og 40 år, sier Ahlbom.

Vokser og vokser

I snitt tar en kontaktløs transaksjon en fjerdedel av tiden til en vanlig kortbetaling. Tre sekunder sammenlignet 12 sekunder, ifølge Vipps (BankAxept). Hele 8 av 10 i Norstat-undersøkelsen sier at det er enklere å tæppe kortet enn å bruke PIN-kode og chip.

I 2018 har antall kontaktløse transaksjoner økt fra 700.000 i januar til 8 millioner i desember.

I april økes beløpsgrensen for kontaktløs betaling til 400 kr, og det vil føre til enda større vekst. I tillegg åpner alle de store dagligvarekjedene for kontaktløs betaling i løpet av 2019, sier Kjærnes.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS