Bygger et skandinavisk landemerke
Med Mall of Scandinavia ønsker Unibail-Rodamco å forandre normen for hvordan shopping skal oppleves.
På slutten av fjoråret startet byggingen av det som skal bli et av Skandinavias mest spektakulære kjøpesenter. Med sine 250 butikker fordelt på 101.000 kvadratmeter blir det også regionens største, og prosjektet blir en av de største investeringene som er gjort på dette området noen gang i Sverige.
Vil bli best
Fra idéen ble unnfanget til det nye senteret åpner, vil det ha gått cirka ti år. Da skal man ha skapt et kjøpesenter som kombinerer fornøyelse, restauranter, kino og service på en måte som er unik for det svenske og skandinaviske markedet. Det skal også bygges boliger på toppen av kjøpesenteret. Investeringsbeløpet for Mall of Scandinavia er hele 5 milliarder svenske kroner, drøyt 3,5 milliarder norske. Med den relativt ubeskjedne ambisjonen "re-inventing the customer experience" har eier og utvikler Unibail-Rodamco skapt forventninger.
- Med Mall of Scandinavia får Stockhom endelig en shoppingopplevelse av høyeste internasjonale standard, sier director of operations nordic i Unibail-Rodamco, Lars Åke Tollemark, som forteller om stor interesse for prosjektet
- Vi jobber med store senter og lokasjoner der vi kan dra synergier. De internasjonale retailerne skjønte med en gang hva vi ønsket å gjøre, og i dag behøver vi ikke forklare prosjektet lengre. Det har vokst av seg selv, sier Tollemark, som understreker at målet aldri har vært å bli størst, men å bli best.
Nye konsept for Skandinavia
Uten at Tollemark foreløpig vil nevne navn, er det på det rene at både nasjonale og internasjonale aktører har vist stor interesse for å etablere seg på Mall of Scandinavia. Unibail-Rodamco ønsker å være innovative på leietakersiden, og aktører som Apple, Hollister og Sephora er bare noen av de store, internasjonale aktørene som har åpnet på et av selskapets senter når de har valgt å etablere seg i Norden for første gang.
- Vi jobber nært de store retailaktørene, og det vises også gjennom at vi er attraktive når de skal etablere seg i det nordiske markedet, påpeker Tollemark.
Målet med Mall of Scandinavia er å tilby en kombinasjon av store og små butikker, flaggskipbutikker, etablerte kjeder og nisjeaktører, samt introdusere flere nye internasjonale varemerker og konsept på det svenske og skandinaviske markedet.
- I tillegg til de mange andre kvalitetene vi vil kunne tilby, har vi en stabilitet i hele Norden som imponerer og tiltrekker internasjonale retailere. Vi tar sikte på å kunne presentere rundt 15 varemerker på Mall of Scandinavia som man ikke finner i Norden per i dag, sier Tollemark.
Inspirerende shopping
I dag skal shopping være inspirerende, og med Mall of Scandinavia har man skyhøyt ambisjonsnivå både med tanke på arkitektur og miljøkrav. Senteret blir formet som et trekantaktig åttetall med gater som er opp til 13 meter tvers over gangen. Kundene skal kunne spise, hygge seg og slappe av på samme tid, i et møte mellom internasjonal atmosfære og klassisk skandinavisk design. Omgivelsene skal være inspirert av naturens elementer med jord, vind, ild og vann, og fire såkalte noder skal bidra til at kundene lettere kan orientere seg og bevege seg mellom ulike miljø, hvor man arbeider med en cluster-tankegang. Høye miljøkrav er også en viktig del av fremtidens kjøpesenter, og man tar sikte på å BREEAM-sertifisere senteret med nivået "Excellent". Et annet viktig moment når man skal skape morgendagens kjøpesenter er fokuset på mat. Unibail-Rodamco har blant annet utviklet konseptet "The Dining Experience", som skal løfte frem mattilbudet og skape en sentral plass i senteret med en kombinasjon av både internasjonale konsepter og lokale aktører.
UNIBAIL-RODAMCO:
• Fransk-nederlandsk eiendomsselskap med hovedkontor i Paris, som har spesialisert seg på kjøpesenter i de europeiske storbyene • Porteføljen er verdsatt til 29,3 milliarder euro • 82 kjøpesenter i Europa • 9 av disse ligger i Norden • Ledende senter i 18 av de 30 største europeiske byene • To tredjedeler av selskapets kjøpesenter har mer enn 6 millioner besøkende hvert år • Selskapets største satsinger i Sverige er Täby Centrum cirka 15 kilometer nord for Stockholm, og ikke minst Mall of Scandinavia, som åpner høsten 2015
MALL OF SCANDINAVIA:
• Lokalisert i Arenastaden, en bydel under rask utvikling i Stockholm • Blir Skandinavias største kjøpesenter med 101.000 kvadratmeter • 250 butikker og restauranter fordelt på tre etasjer • Kino på 9000 kvadratmeter, med 15 saler og totalt 2000 seter • Fire noder inspirert av jord, vind, vann og ild • Tre innganger fra gateplan, og ytterligere åtte fra parkeringshus • 4000 innendørs parkeringsplasser • 25.000 mennesker vil arbeide i bydelen Arenastaden når den er ferdig utviklet • Nesten en tredjedel av den svenske befolkningen bor mindre enn 90 minutters kjøring fra senteret • Blant kjøpesenterets nærmeste naboer blir nye Friends Arena og Quality Hotel Friends • 7 minutter fra Stockhom sentrum • Grand opening 2015
