Senterleder Jorunn Røed

Tangen Senter: Kundeservice beste mottrekk mot butikktyveri

Det beste mottrekket mot butikktyveri er god kundeservice. Butikktyvene ønsker ikke oppmerksomhet. Tangen Senter har i høst kjørt et løp som avdekker hvordan butikktyveri kan motvirkes.

Publisert

Lokalavisa på Nesodden, Amta, hadde tidligere i høst et stort oppslag om at Tik-Tok animerer til butikktyveri også på Tangen Senter. Her ble det beskrevet at Politiet hadde fanget opp en trend der unge utfordrer hverandre til å stjele:

Foreldrene ble oppfordret til å følge med og komme på banen.

– På Tik-Tok florerer en trend blant jenter i alderen 11 til 15 år. Der blir de utfordret av venner til å stjele blant annet klær, sminke og dagligvarer i butikker. Dette filmes og blir lagt ut i sosiale medier – alt for å få noen klikk, likes og status i vennegjengen, sa politikontakt Andreas Bjørnteig til Amta.

Han opplyser at igjennom SLT-koordinatoren (Samordningsmodell for Lokale, forebyggende Tiltak mot rus og kriminalitet) i kommunen har de sendt ut en SMS til alle foreldre som har barn i aldersgruppen på Nesodden. Her ber de foreldrene om å følge med på hva barna deres driver med på sosiale medier. Barna kan leve helt andre liv på nett som foreldrene ikke får vite om hvis de ikke spør, understreker politikontakten.

Tangen Senter på Nesodden engasjerte Skan-kontroll til et opplegg for kundekontroll i butikkene for å gardere seg mot tyverier

Også på Tangen Senter

Andreas Bjørnteig poengterer at problemet nok er størst i Oslo. Barn drar dit for å stjele. Men Politiet vet det også skjer på Tangen senter.

Senterleder Jorunn Røed bekrefter at de har hatt tilfeller der butikkene har tatt barn i å stjele. Hun forteller hun til Retailmagasinet at henvendelsen fra politiet resulterte i et møte.

– Oppslaget i Amta ble første steg. Deretter hadde vi møter med både butikkledere og ansatte. Her var Politiet til stede og informerte om saken, og hva butikkene kan gjøre dersom de tar noen i å stjele i butikkene. Til å ta tak problemet med at unge – men vel å merke også voksne – stjeler, bestemte vi oss for å bruke saken som vekker til å reagere med et opplegg for læring for ledere og medarbeidere i butikkene, uten egentlig fokus på Tik-Tok, sier senterlederen.

Jorunn Røed uttrykker takknemlighet for politiets initiativ.

Opplegg med Mystery Shopper

Tangen Sentger engasjerte Skan-kontroll til et opplegg for kundekontroll i butikkene, noe som ble klarert av butikkene.

– Skan-kontroll opererte som såkalt Mystery Shopper på ulike tidspunkt i løpet av flere dager. De opptrådte som helt vanlige kunder og gjennomførte samtaler etterpå med de ansatte som hadde jobbet i butikken da de var innom. Lærdommen vi høstet, bekrefter egentlig det vi vet: Butikktyver ønsker ikke oppmerksomhet. Derfor er god kundeservice det beste mottrekket for å forhindre stjeling, sier Jorunn Røed.

Medarbeiderne bør følge opp alle kunder fra de kommer inn i butikken, først ved å fange deres blikk og markere kontakt med et nikk og et smil, og aller best ved å tilby assistanse: Om kunden har spesielle ønsker? Er formålet med besøket å stjele, skygger de fort unna, gjerne med en replikk om at de kommer tilbake. I tillegg er det viktig at kunder ikke ‘blir glemt’ og at de ansatte passer på at det ikke er noen som forsøker å ‘gjemme seg’ bak hyller eller i en krok hvor det er vanskelig for de ansatte å følge med hva som skjer.

Positive foreldrereaksjoner

– Reagerte noen foreldre direkte overfor senteret på oppslaget i Amta?

– Om det var på grunnlag av oppslaget, vet jeg ikke, men jeg fikk to telefoner, hvor foreldre til barn som hadde stjålet, beklaget det som var skjedd. De ville gjøre opp ved at barna måtte komme i butikk og si: «Unnskyld, jeg skal ikke gjøre det igjen.» Og, selvfølgelig, at det ble betalt for varen som var stjålet. Veldig positivt, naturligvis, med en slik holdning hos foreldrene.

– Men det viktigste er bevisstgjøringen hos butikkledere og -medarbeidere på å øke oppmerksomheten og fokuset på at tyveri kan skje og at det ikke er så lett å skjønne hvem som har uærlige hensikter, understreker senterleder Jorunn Røed overfor Retailmagasinet.

Powered by Labrador CMS