For Erlend Kramer har erfaringen som varehus- og regionssjef vært viktig for å lykkes som norgessjef i Rusta. (Foto: Johnny Vaet Nordskog)

Fra varehussjef til norgessjef på tre år

I 2014 ble Erlend Kramer ansatt som varehussjef for Rusta i Åsane. Tre år etter er han nå norgessjef i landets raskest voksende varehuskjede.

Publisert

Da den svenske varehuskjeden Rusta bestemte seg for å gå inn i det norske markedet i 2014, så Erlend Kramer en mulighet til å bli med å bygge opp en organisasjon fra grunnen av. I mars 2014 ble han ansatt som varehussjef i Åsane, og det tok ikke lang tid før han steg i gradene.

– Jeg hadde et ønske om å starte fra scratch og bygge en tydelig profil for Rusta i Norge. Det var årsaken til at jeg takket ja til jobben som varehussjef i første omgang. Med et godt apparat i ryggen vil jeg si at vi har lykkes godt med vår visjon og våre mål, sier Erlend Kramer i en pressemelding fra Rusta.

Allerede i februar 2015 ble Kramer forfremmet til regionsjef for Norge. Under to år etter, i mai i år, tiltrådte han stillingen som norgessjef i Rusta, som i dag teller 19 varehus.

– Underveis i hele denne reisen har jeg blitt sett og fått utfordringer av Rusta som er svært opptatte av medarbeidernes utvikling og internkompetanse. Jeg er fryktelig takknemlig for å ha fått fritt spillerom til å utvikle meg, forteller norgessjefen.

Satser på interne talenter

Det å verdsette og satse på interne talenter er viktig for Rusta, skriver selskapet i pressemeldingen. Det var slik Erlend Kramer selv fikk fart på Rusta-karrieren, og den nye norgessjefen er klar på at de interne talentene skal satses på.

– Lederskap handler i stor grad om å forstå alle ledd i bedriften så du kan spille andre gode, sier Erlend Kramer. (Foto: Johnny Vaet Nordskog)

– Det er klart at om man har kjennskap til hvordan hverdagen er i Rusta, så har man et forsprang som vi må ta vare på og utvikle videre. En ting er å si at vi satser på interne talenter, det er noe helt annet å vise det i praksis, sier han.

Viktig å forstå alle ledd i bedriften

For Kramer har erfaringen som varehus- og regionssjef vært viktig for å lykkes som norgessjef i Rusta. Han mener det er avgjørende med en grunnleggende forståelse for prosessene, oppgavene som man delegerer, og kunnskap om hvilken effekt det har for de lokale varehusene.

– Det er nøkkelen for å lykkes. Lederskap handler i stor grad om å forstå alle ledd i bedriften så du kan spille andre gode. Det vi bestemmer sentralt har en effekt på alle våre 19 varehus. Derfor er det viktig å forstå konsekvensen alle tiltak har for selskapet, og ikke minst på lokalt nivå hos de enkelte varehusene, sier Kramer.

Norgessjefens tips til unge talenter

Kramers Rusta-eventyr har gitt han masse erfaring, og han deler gladelig tips til unge talenter der ute som selv ønsker å stige i gradene:

  • Ha en god og positiv innstilling
  • Sett deg tydelige mål, og vær flink til å stemme av disse målene underveis
  • Vær nysgjerrig, involver deg, og bry deg om selskapet du jobber i
  • Utfordre deg selv og beveg deg utenfor komfortsonen, det er da du utvikler deg mest

Til de som ønsker å gjøre en karriere i Rusta kan norgessjefen si følgende:

– Kulturen vår er preget av samhold, hvor det å gjøre hverandre gode tas som en selvfølge. For mennesker som ønsker å gjøre en karriere innen retail er jeg ikke i tvil om at Rusta er en skattekiste, fastslår Kramer.

Attraktiv arbeidsplass for retailtalenter

Selv med kun seks måneders fartstid som norgessjef, er Kramer klar for å løfte Rusta Norge ytterligere, og til det trenger han stadig nye talenter.

– Målet mitt er at Rusta skal fortsette å være en attraktiv arbeidsplass for retailtalenter, slik at vi kan fortsette å bygge et godt team rundt oss. Det er helt avgjørende for å lykkes med den farten vi har, avslutter norgessjefen.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Rusta, som kom til Norge i 2014, har rukket å åpne 19 varehus fra Kristiansand i sør til Bodø i nord. Allerede til sommeren 2018 vil Rusta Norge telle 25 varehus med nyåpninger i Hamar, Lyngdal, Stord, Arendal, Haugesund, og Fredrikstad.

Selskapet har ca. 1600 ansatte. For mer informasjon, se www.rusta.no.

Powered by Labrador CMS