Karin Lindahl. (Foto: Indiska)

Indiskas konsernsjef blir ny eier

Karin Lindahl, administrerende direktør i Indiska Magasinet AB, har kjøpt alle aksjene i selskapet fra den tidligere eieren, familien Thambert.

Publisert

Det skriver selskapet i en pressemelding.

– Indiskas historie begynte for over 100 år siden, og vi har et sterkt felles ønske om at Indiskal fortsatt skal bestå om 100 nye år. Jeg er ekstremt stolt over å få muligheten til å drive dette unike selskapet videre, sier Karin Lindahl i pressemeldingen.

Vanskelige tider

Anders Thambert, styreleder i Indiska Holding, forteller i pressemeldingen at selskapet den siste tiden har slitt med likviditets- og kapitalkrav som verken tidligere parter eller eierselskapet har klart å dekke.

– Vi har derfor, med stor tillit, besluttet å selge alle våre aksjer til nåværende administrerende direktør Karin Lindahl med sikte på å sikre virksomheten og merkevaren for fremtiden, sier Thambert.

– Vi er overbevist om at Karin sammen med sin ledergruppe og dedikerte medarbeidere vil klare å styrke Indiskas forretningsmodell og kundetilbud og gjøre selskapet lønnsomt igjen, sier han.

Nødvendig med en større forandring

Indiska skriver i pressemeldingen at selskapet i mange år har kjent på det tøffe klimaet innen retail. I regnskapsåret 2016-17 hadde selskapet en positiv salgsvekst på 9 prosent samt økt lønnsomhet. Sommeren og høsten har imidlertid vært svakere enn ventet, og for å møte utviklingen og kundenes raskt skiftende kjøpemønster, var det nødvendig å foreta en rask og større forandring. Derfor har selskapet nå søkt Stockholms tingrett om rekonstruksjon.

Indiska understreker at omorganiseringen ikke vil påvirke kundene, og at selskapet fortsetter å drive sin virksomhet som vanlig.

– Indiska har i løpet av det siste året gjennomgått store strukturelle endringer, men bransjen er under så mye press at selskapet har behov for flere endringer for å tilpasse seg dagens konkurransevilkår. Indiska er imidlertid en sterk merkevare med lojale kunder, og det er et godt fundament for selskapets framtid, sier Karin Lindahl.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS