Slo nok en gang alle rekorder

Nok en gang ble det rekordomsetning på Black Friday med en vekst på 10,4 prosent fra i fjor. Samtidig viser tallene for hele uke 47 noe svakere vekst enn forventet, med en økning på kun 2,4 prosent fra tilsvarende uke i fjor.

Publisert

Etter over 50 prosent vekst i omsetningen på Black Friday i fjor, ble det i år en mer nøktern vekst. I de kjøpesentrene som hadde Black Friday-kampanje, ble omsetningen 10,4 høyere enn i fjor, viser Kvaruds julehandelsindeks[1]. Om lag 80 prosent av kjøpesentrene hadde en høyere omsetning på Black Friday i år enn i fjor, mens nesten 1 av 5 kjøpesentre leverte svakere resultater.

– Det kan tyde på vi nå har nådd en topp for Black Friday, sier Bror W. Stende bransjedirektør for faghandel i Virke.

I følge Virke var det flere (33 prosent) som oppga at de planla å handle i nettbutikker i forbindelse med Black Friday, mens 20 prosent sa de skulle handle i kun fysisk butikk.

– At de fysiske butikkene opplever en stadig økende konkurranse fra netthandelsbutikkene er tydelig. Dette er også en trend vi ser internasjonalt, der netthandelen tar en stadig større andel av denne dagen, sier Stende

Svakere vekst for Black Week

Mens omsetningen økte med 10,4 prosent Black Friday, gikk samlet omsetning i de øvrige handledagene i uke 47 ned med 1,1 prosent. Det førte til at omsetningen i uke 47 i år «bare» var 2,4 prosent høyere enn sammenlignbar uke i fjor[2]. Tilsvarende tendens så vi også i fjor, ifølge Stende.

Det var butikkene innen hus og hjem som bidro med hovedparten av omsetningsøkningen i kjøpesentrene i uke 47, med nærmere to tredjedeler av veksten (+8,3 %). Serveringsstedene og spesialbutikkene økte omsetningen med 2,9 og 2,6 prosent, mens kles-, sko- og veskebutikkene og virksomhetene innen service og tjenesteyting omsatte denne uken for 1,5 og 0,5 prosent mer enn sammenlignbar uke i fjor. Butikkene innen mat og drikke omsatte for 0,1 prosent mindre i år enn i tilsvarende uke i fjor.

Handler på nett for å spare tid

I følge Virke vil 60 prosent av oss i år handle julegaver både på nett og i butikk, der de eldre i større grad enn de yngre foretrekker å handle i fysiske butikker. Av de over 60 år oppgir 55 prosent at de vil gjøre alle julegaveinnkjøpene i fysiske butikker, mens kun 18 prosent av de under 44 år sider det samme.

– Vi ser en klar trend mot at de yngre har større preferanse for å handle på nett enn de eldre, der hovedforklaringen er at de ønsker å spare tid og å unngå julerushet i butikkene, sier Stende.

Selv om de yngre (under 44 år) i større grad ønsker å handle julegavene sine på nett, ser vi også at når de først handler i butikkene så er de opptatt av å få julestemning (36 prosent)) og de går i butikkene for å kunne ta/se på varene (80 prosent). I tillegg til å se/ta på varene, foretrekker de over 60 år fysisk butikk fremover netthandel fordi de kan få veiledning og råd i butikken. Det at man får varen med seg hjem med en gang, er også en viktig forklaringsfaktor når forbruker velger fysisk butikk fremfor netthandel.[1] Basert på omsetning for 190 kjøpesentre.
2 Som følge av ukeforskyvning fra 2015, sammenlignes her uke 47 i 2016 mot uke 48 i 2015.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS