Finn Magnus Torall, gründer i Milrab, forventer at omsetningen for Black Week vil bli minst 57% høyere enn i fjor.

Black Friday: Norske nettbutikker stålstter seg for handelsrekord

Nesten to millioner nordmenn skal handle på nett under årets Black Friday, og omtrent like mange velger bort fysisk handel på grunn av Covid-19. Norske nettbutikker og leveringstjenester stålsetter seg for handelsrekord, viser YouGov-undersøkelse.

Forrige uke gikk NHO ut og sa at de forventer rekordmye detaljvarehandel i november og desember, og spådde en økning på ni milliarder kroner mot fjoråret. Nå viser en fersk, landsdekkende undersøkelse at disse rekordene i hovedsak kommer til å inntreffe på Black Friday, og da på nett.

Det er YouGov som har gjennomført undersøkelsen på vegne av nettapoteket, Farmasiet. Den avslører at nesten halvparten av befolkningen, 46 prosent, har planer om å handle på nett under årets Black Friday. Det er nesten 400.000 flere enn i fjor, som til nå er tidenes beste Black Friday for netthandelen. Samtidig viser det seg at kun hver fjerde nordmann har tenkt å handle i fysisk butikk. Årsaken er koronaviruset. Hele 40 prosent av nordmenn sier at de foretrekker netthandel på grunn av Covid-19.

– Koronaviruset skaper frykt for smitte, noe som igjen leder til at færre både vil og kan samles i fysiske butikker. Dette gjør at årets Black Friday blir noe annerledes enn det vi er vant med, sier daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth, og legger til:

Hans Kristian Furuseth, Farmasiet

– Samtidig med at det blir hektisk for netthandelsaktørene, vil vi nok se langt flere aktører som starter med Black November og Black Week for å spre ut salgsdagene og minske smitterisikoen.

I tillegg til at rekordmange skal handle på nett under årets Black Friday, svarer 30 prosent av befolkningen at de har planer om å bruke 3000 kroner eller mer på selve dagen. Dette er også en økning fra tidligere år.

Norske nettbutikker forberedt på rekordhandel

Nettforhandlere i Norge viser seg å være godt forberedt på NHOs spådom og avsløringene fra Farmasiets undersøkelse.

– De siste seks månedene har besøk og omsetning på vår nettside skutt i været. Noe vi tror kommer til å fortsette i uforminsket styrke på årets Black Friday. Sett opp fjoråret er ikke en økning på 30-50% utenkelig. Dette gjelder ikke bare vanlig salg, men også fordi nettsiden vår i større grad har blitt navet for handling i fysiske butikker gjennom Click&Collect. I tillegg har vi, for å unngå store ansamlinger av mennesker på fredagen, spredt ut tilbudene gjennom hele uken, forteller Siri Røhr-Stagg, PR- og kommunikasjonssjef i Power.

Siri Røhr-Stagg, Power

En av de største netthandlerne i Norge på turutstyr, Milrab, har også iverksatt en rekke tiltak for å imøtekomme den antatte økte nett-trafikken.

– Vi har forberedt oss ekstra godt i år. Sammenlignet med fjoråret forventer vi at etterspørselen på årets Black Week kommer til å bli minst 57% høyere. Av den grunn, og det undersøkelsen viser, har vi doblet antall ansatte på lageret og kommer til å ha ekstra skift på både lager, kundeservice og i markedsteamet gjennom salgsperioden, forteller gründeren av Milrab, Finn Magnus Torall.

Salg innen pleie- og skjønnhet, så vel som tidsaktuelle varer som munnbind er forventet å skyte i været. Undersøkelsen fra YouGov viser at hver fjerde nordmann som skal handle på Black Friday skal ha noe innen pleie- og skjønnhetskategorien. Det er Farmasiet godt forberedt på.

– Prognosene våre tilsier at årets Black Friday kommer til å være minst 100% større enn i fjor, for oss. I forberedelsene til dette har vi gjort store innkjøp for å sørge for at vi har nok på lager, sikret ekstra personell for å håndtere trykket, og gjort i stand raske og rimelige fraktalternativer til kundene våre, forteller Furuseth.

PostNord med klar oppfordring til netthandelskundene

Salgsdagene i november har de siste årene skapt enormt trykk hos post- og logistikkselskapene. Allerede før bankkortene dras varme kommer PostNord med en klar oppfordring:

Ole A. Hagen, PostNord

– Hent pakkene deres så snart de ankommer utleveringsstedene. Det letter på trykket hos butikkene og utleveringsstedene og reduserer smittefare, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge.

Hagen opplyser at PostNord leverte rund én million pakker i uken i november i fjor, og forventer minst 40 prosent vekst under årets salgsdager.

– Vi har selvsagt forberedt oss godt med en ny terminal, så vi kan håndtere 250 000 pakker om dagen, sørget for ekstra bemanning, samt økt lagerkapasiteten i butikkene med i snitt 30% prosent. Men det er likevel behov for at folk henter ut pakkene sine så tidlig som mulig, avslutter han.

Powered by Labrador CMS