Kronikk

Nina Persson
Nina Persson er Nordic country lead for netthandelsplattformen BigCommerce.

Komponerbar teknologi nødvendig for modern­isering av e-handel

Makroøkonomisk usikkerhet gir netthandlere behov for å redusere risiko og fremtidssikre netthandelsdriften ved å gjøre smarte teknologiinvesteringer. Komponerbar e-handel har blitt den foretrukne modulære tilnærmingen for fremtidstenkende B2C- og B2B-netthandlere, skriver kronikkforfatteren.

Av Nina Persson, Nordic country lead for netthandelsplattformen BigCommerce

Grunnen til at komponerbar e-handel har blitt den foretrukne modulære tilnærmingen er enkel: Fleksibilitet og smidighet er nødvendig for å bygge motstandskraft og raskt kunne respondere på endringer. En komponerbar tilnærming er bygget på MACH-designprinsipper (microservices, API-first, cloud-native SaaS, headless) for å gi merkevarer og detaljhandlere friheten til å velge teknologi som passer akkurat deres unike forretningsbehov og mulighet for kontinuerlig utvikling av netthandelsøkosystemet.

Dette er noen nøkkelfordeler:

Fleksibilitet: I stedet for å støtte seg på én leverandør for alle behov, gir en komponerbar e-handelstilnærming frihet til å velge de beste leverandørene for å sette sammen en robust e-handelsteknologistabel som møter den enkelte virksomhets behov, eksempelvis skiftende nettkjøpsadferd blant kunder.

Skalerbarhet: Fleksibiliteten til å utvide, bytte ut og integrere tredjepartsapplikasjoner gjør at teknologistakken kan vokse i takt med bedriftens vekst. Den modulære komponenten som komponerbar teknologi innebærer, gir bedrifter fleksibiliteten som trengs for å levere innovative kundeopplevelser som gir konkurransefortrinn.

Fremtidssikring: Ved å ikke være låst til ett system kan bedrifter gjøre smarte, kostnadseffektive investeringer for å opprettholde innovasjon og vekst parallelt med fremveksten av nye teknologier og trender. Det beskytter også mot endringer og økonomisk usikkerhet.

One size passer ikke alle

Selv om en monolittisk, én-størrelse-passer-alle-tilnærming var tilstrekkelig for bare noen få år siden, er den nå foreldet og vil ikke gi innovasjon og vekst i netthandelen på lang sikt.

Til tross for at en monolittisk vei kan fungere for bedrifter med begrensede krav, gir en komponerbar tilnærming smidighet til å levere innovative nettopplevelser raskt og skalerbart ved lansering av flere merkevarer eller nettsider, ekspansjon til nye regioner eller salg på tvers av kanaler som markedsplasser eller sosiale plattformer.

Bygg forretningsresistens med komponerbar teknologi

Komponerbar teknologi oppnås ved å kombinere «packaged business capabilities» (PBCs). PBC-er er programvarekomponenter som oppfyller spesifikke forretningsbehov, f.eks. en virtuell handlekurv, ordreadministrasjon eller kontoadministrasjon.

Ved å utnytte en komponerbar netthandelsløsning kan netthandlere diversifisere teknologiske tredjepartsløsninger og utnytte åpen teknologi. I stedet for å stole på én leverandør for alle forretningskrav, kan bedrifter enkelt kombinere komponenter til tilpassede teknologistabler som kan byttes ut uavhengig etter hvert som forretningsprioritetene endres. Dette utvider ikke bare tilbudet, men netthandlere kan justere funksjonsområder enkeltvis uten at det går på bekostning av andre.

Videre kan utviklere bruke front-end-rammeverk som de allerede er kjent med, markedsførere kan bruke et innholdsstyringssystem (CMS) for å gjøre raske endringer i kampanjer, innhold og mer – og på slutten av dagen gir det større effektivitet fordi ansatte har smidige verktøy.

Skape sikkerhet i usikkerhet

Når virksomheter vurderer netthandelsstrategiene mot et usikkert makroøkonomisk bakteppe, må de vurdere hvilke moderne netthandelsteknologier som trengs for å levere gode resultater. Med en tilpasningsdyktig og fremtidssikker tilnærming til netthandel kan virksomheter reagere på uventede endringer og bygge forretningsresistens som styrker konkurransegrunnlaget.

Powered by Labrador CMS