![Norge har et forsprang med Vipps som sentral løsning. (Foto: Vipps)](https://image.retailmagasinet.no/438014.webp?imageId=438014&width=960&height=642&format=jpg)
Svenske kjeder sent ute med mobilbetaling
I Danmark, Norge og Finland oppgir 29 prosent av kjedene at de har en sentral løsning for å motta hhv. betalinger via Mobile Pay, Vipps eller Swish. I Sverige er det tilsvarende tallet 11 prosent.
Det melder Dagens Handel. Men nå er også svenske kjeder klare for Swish, fremgår det r av en fersk undersøkelse av mobilbetalinger gjennomført av økonomistudentene Henrik Bodén og Karin Bengtsson ved Uppsala universitet på oppdrag av Uppsala-selskapet ID24. 68 av de 100 største butikkjedene i Norden har deltatt i studien, som tydelig viser blant annet at svenske Swish, norske Vipps og danske Mobile Pay vokser i popularitet utenfor handelen.
![Men nå kommer Swish for fullt i Sverige.](https://image.retailmagasinet.no/438042.webp?imageId=438042&width=960&height=318&format=jpg)
Av de svenske kjedene uten en sentral løsning for Swish, tror vel en tredjedel at en slik løsning vil være på plass innen 2020, hvorav 15 prosent allerede i år. Det betyr at Swish i løpet av to år kan integreres i 40–50 prosent av de svenske butikkene.
Henrik Bodén har nylig tilbrakt et semester i Kina, og bemerker hvor mye lenger kineserne har kommet når det gjelder mobilbetalinger. Kredittkort er nå uvanlig, og nesten alle betalinger i butikken skjer via mobil.
– Praktisk talt alt er på telefonen, så jeg fant resultatene i studien veldig positive, sier Henrik Bodén til Dagens Handel.