Tone Elise Steig er markedsdirektør i Aera. Foto: Håkon Mæland/MLandPictures
Tone Elise Steig er markedsdirektør i Aera. Foto: Håkon Mæland/MLandPictures

Bankkort fortsatt foretrukken betalingsmåte

Tross mye omtale av mobilbetalinger foretrekker forbrukerne fortsatt å betale med tradisjonelt bankkort. Og kontanter kommer ikke til å dø på mange år ennå.

Publisert

– Vi er skapt av handelen og for handelen, for å gjøre betaling og identifikasjon av kunden enklere for handelen. Vi skal dekke behovet som er i markedet og tilby de betalingsløsningene som forbrukerne ønsker å bruke, sier Tone Elise Steig, markedsdirektør i Aera (tidligere Retail Payment).

Bildet blir stadig mer komplekst gjennom flere betalingsløsninger som frontes mot kundene, men fortsatt er disse i stor grad er disse fordyrende for retailaktører.

Ikke noe akutt rop etter mobilbetalinger

Det siste året har det vært mye fokus på mobilbetalinger og at vi er på vei mot det kontantfrie samfunn. Opinion gjennomførte nylig en undersøkelse på vegne av Aera for blant annet å finne ut hvilke betalingsløsninger som forbrukere oppfatter som mest brukervennlige.

– Det kom fram at folk flest betrakter bankkortet som det klart mest brukervennlige og pålitelige alternativet. Å putte et kort inn i en terminal er svært enkelt. Folk bytter ikke til nye former før det oppleves som en forenkling, sier Steig.

De nye løsningene oppleves er fortsatt ikke sømløse nok til at de matcher bankkortet.

For betaling mellom venner stiller det seg annerledes. Her har mobilbetaling overtatt.

Aera ble noe overrasket over hvor sterkt kontanter fortsatt står. Nesten halvparten av befolkningen benytter fortsatt kontanter, særlig i dagligvarebutikker, på spisesteder og kaféer.

– Det henger igjen at det for mange er trygt og enkelt fortsatt å ha noe kontanter. Men neste generasjon er ikke vokst opp med kontanter, og det er liten tvil om at bruken er nedadgående, påpeker Steig.

Undersøkelsen viste følgende om bruk av forskjellige betalingsformer siste uke: 46 prosent hadde brukt kontanter, 85 prosent bankkort og bare 15 prosent mobile betalingsapper.

20 prosent tror at de fortsatt vil bruke kontanter om ti år.

Betaling, identifikasjon og personvern

Kundefordelsprogrammer brukes av kjeder for å øke konkurransekraften. Og uansett betalingsform som benyttes, skal kundene få sine bonuser. Med fordelsprogrammene er det knyttet utfordringer til personvern, og identifikasjon må skje trygt. I mai neste år trer de strengere personvernreglene i kraft.

– Hver enkelt handelsaktør er ikke tjent med å løse alle disse utfordringene på egen hånd. Vi bidrar til å forenkle betaling og identifikasjon slik at handelen kan fokusere på det som er viktigst, nemlig å skape bedre handleopplevelser for sine kunder, sier Steig.

Venter på BankAxept

Ingen er tjent med at det blir en skog av terminaler ute i butikkene. Kundene vil ha det enkelt og sømløst.

Aera var i ferd med å skulle teste en pilot av sin betalingsplattform sammen med Moods of Norway. Men så gikk Moods konkurs, noe Steig bekrefter var en strek i regningen. Hun forteller at de jobber med å finne en ny aktør, men kan ennå ikke røpe hvem det er.

I Norge er vi heldige ved å ha et av verdens mest effektive betalingssystemer: BankAxept.

Mobilbetaling er i seg selv fordyrende, og dagens bruk av Visa og MasterCard er ikke billig. Fortsatt venter norsk handel på at BankAxept skal lansere sin nye løsning hvor flere betalingsalternativer er koblet på.

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS