Magnus Gleditsch
Magnus Gleditsch er Growth Manager i Dintero.

Dette tror Dintero om fremtidens betalings­løsninger

Retailmagasinet spurte betalingsaktører om status for betalingsløsninger i retail i dag og om forventet utvikling framover. Her er svarene fra Dintero.

Publisert

Growth Manager Magnus Gleditsch svarer på Retailmagasinets spørsmål.

– Hva mener dere har vært de viktigste endringene innen betalingsløsninger for retail de seneste årene?

Instore

Fremover vil kontaktløse betalinger (NFC), Apper og click and collect bli mer vanlig. Alt handler om å gjøre betaling så smertefritt og usynlig som overhodet mulig. Det er en tynn balanse mellom konsesjonsbelagte tjenester og den enkleste veien til mål, nemlig en pengeoverføring. Skillet mellom butikk og netthandel har blitt mindre og flere butikker ser nå nytten av å ha de samme betalingsmetodene i begge kanaler.

Online

De siste årene har Wallets fått større og større betydning for netthandelen. Swish, Mobilepay, Vipps, Apple Pay og Google Pay har blitt tilgjengelig i større deler av markedet, og veksten er stor. Kundereisen med Wallets er betydelig bedre enn hva kortbetaling tilbyr etter kravet om SCA ble innført. Vi ser også at BNPL (Buy Now, Pay Later) øker, og tilbyr sluttkunde fleksibilitet i form av eventuelle returer eller muligheten til å utsette betaling.

– Hva tror dere blir de viktigste endringene framover, teknologisk og markedsmessig?

Plattformer, markedsplasser og apper som samler flere leverandører vil øke, da teknologien blir mer og mer avansert. Vi ser trenden med at software-selskaper løser komplekse deler av kundereisen og tar hånd om administrative og markedsføringoppgaver for alle sine tilknyttede selgere. For sluttkunder gjør disse plattformene hverdagen enklere og valgfriheten på hvor/hvem man vil handle fra, større. Det er ikke lenger bare Foodora, Wolt og UBER som jobber i dette markedet, vi ser en økende trend av slike aktørene i Norden.

Omnikanal har fortsatt en vei å gå, men vi ser at flere kunder/merchant spør etter disse løsningene hos oss. Det er fortsatt store deler som gjenstår før markedet er komplett både på nett og i butikk. Ta for eksempel tilgodelapper, her er det mange som utsteder disse fra butikk, men de er ikke mulig å bruke på nett. Dette skaper friksjon for kunden og gir en dårlig kundereise.

BankID kommer med biometri (ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk), dette vil gjøre kundereisen for kortbetalinger mye enklere og kan i større grad måle seg med wallets.

B2B BNPL og A2A blir to vertikaler som kommer til å danne nye kundereiser for et utdatert marked, nemlig bedrift til bedrift salg. Her ser vi at store deler av markedet kan fornye seg, med tanke på hvor langt B2C markedet har kommet. Markedet er preget av mange manuelle prosesser og risikohåndtering som ligger på merchants. I dagens marked er det ofte manuell registrering og sjekk av nye bedriftskunder, egen håndtering av kredittsjekk og innkrevning.

– Kommer relativt nye betalingsaktører til å spise markedsandeler fra de større og mer etablerte?

Ja, det ser vi allerede trenden på i dag. Tradisjonelt har det vært bankene som leverte disse tjenestene og nå kommer det nye aktører hyppig. Aktørene som kommer på markedet er gjerne fokuserte på dedikerte deler av næringskjeden og bygger teknologi på toppen av eksisterende nettverk, gjerne med de nyeste APIer. Dette skaper konkurranse for de etablerte, som ofte kan ha vanskeligheter med å snu seg fort. Trenden er også at de større, litt utdaterte selskapene kjøper opp de mindre for å hente kompetanse og teknologi.

– Tror dere aktører som Google, Apple og Samsung kommer til å vokse på betaling for norske retailere?

Trenden er klar. Fler og fler har tatt i bruk Internasjonale wallets under pandemien og akseptanse-graden øker hos merchants. Bankene holder igjen på Apple Pay, da fler er investorer hos Vipps, men på sikt slipper de nok opp for konkurransen og da får vi endelig se hvordan markedsadopsjonen blir fra de internasjonale aktørene.

– Hva er de sterkeste konkurranseparameterne hos dere?

Dintero er agil og nøytrale hva gjelder betalingmetoder og syr sammen de beste betalingsløsningene på markedet, på en effektiv måte. Hos Dintero får du én plattform som samler alle de mest populære betalingsmetodene i en integrasjon, en checkout og et samletsted for oversikt og rapportering.

Vi er et techfirst-selskap, og har utviklet APIer for fremtidens løsninger. Hele vår plattform gjør at kunder og partnere kan automatisere store deler onboardingen av nye kunder, lagring av kundedata, utbetalingsregler og på sikt hvordan innsikt kan brukes til inntekt.

Powered by Labrador CMS