Innhold fra annonsør

Parkett.no selger gulv på nett til kunder over hele landet.

Konverteringsraten ble høyere med ny betalingsløsning

I fjor byttet Parkett.no betalingsløsning til Easy fra Nets med mål å gjøre kjøpsprosessen enklere og tryggere for kundene og oppnå høyere konvertering. Byttet ga resultater.

Parkett.no selger gulv på nett til kunder over hele landet. Hovedkontoret ligger i Bergen og lageret på Vinterbro.

– Vi opplevde en tydelig forbedring da vi gikk over til Nets Easy checkout i fjor, og det har fortsatt å fungere bra siden. Konverteringsraten har økt, og nettbutikken står nå sterkere i det norske markedet enn noensinne, sier markedsansvarlig Rolf Helle Mathiesen.

Rolf Helle Mathiesen er markedsansvarlig i Parkett.no.

Parkett.no opplevde en 22 prosent økning i konverteringsraten på desktop, og hele 42 prosent høyere på mobil. Omsetningsveksten og den gode konverteringsraten har fortsatt også inneværende år.

– På selve betalingsløsningen får vi stort sett kun tilbakemeldinger fra kundene når det er noe som ikke fungerer. Så her er ingen tilbakemelding en god tilbakemelding, sier Mathiesen.

Gjenkjenner kunden

Hvis kunden skriver inn epostadresse og postnummer, kommer resten av informasjonen automatisk opp forutsatt at man har brukt Easy før. Det er en lettelse for kunden å slippe å måtte fylle inn hele skjemaet.

– Da senkes terskelen for kunden, noe som bidrar til høyere konverteringsrate, sier Mathiesen.

I sin forrige betalingsløsning hadde ikke Parkett.no en slik gjenkjenning av kunden.

Passe antall betalingsalternativer

Betalingsalternativene som Parkett.no tilbyr, er Visa, Mastercard, Vipps og Afterpay faktura/delbetaling.

Netthandleren besluttet å luke ut betalingsalternativer som ikke blir brukt for å skape en mer oversiktlig løsning.

– Jo færre aktuelle betalingsalternativer vi tilbyr, desto lettere er det for kunden å foreta et valg, sier Mathiesen.

Fakturabetaling og direkte bankoverføring er eksempler på betalingsalternativer som de valgte å fjerne fra sin checkout.

Faglig styrke, ærlige priser

Å selge gulv på nett fungerer godt, bekrefter Mathiesen. Parkett.no bruker Digitroll.som e-handelsleverandør

Parkett er hovedproduktet, men de selger også laminat. Konkurrentene er byggevarekjedene, og det er tøff konkurranse på pris i bransjen.

– Vi vil ha ærlige priser hele tiden. Vi tilbyr aldri slikt som "40% på hele sortimentet", for det er fiktive tilbud. I stedet har vi faste, lave priser, og i tillegg noen kampanjer, forteller Mathiesen.

Parkett.no har en chat-funksjon som kundene bruker flittig. De scorer på at de har høy faglig kompetanse på gulv, særlig på parkett.

– Slik er det ikke alltid hos kjedene. Vi har muligheten til å hjelpe kunden, sier Mathiesen.

Vareprøve viktig

Et gulvkjøp kommer gjerne på 50.000 kr.

– Først viser vi gulvet i annonser og på hjemmesiden vår med bilder og teknisk beskrivelse. Vi ønsker at kunden først har bestilt en vareprøve før de kjøper gulvet. Det er viktig at det er samsvar mellom forventning og det gulvet kunden får. Eksempelvis avhenger farge av omgivelsene og belysning i rommet, sier Mathiesen.

Returer er krevende for både selger og kjøper av gulv, så det må man i det lengste forsøke å unngå.

Unngå at kunden blir negativt overrasket i kjøpsprosessen

– Å bli overrasket av høye fraktkostnader eller andre uventede kostnader i kassen oppleves som svært negativt og fører til at mange kjøp på nettet avbrytes, sier Ardalan Fadai, e-handelsekspert hos Nets.

Netthandlerne bør eksempelvis få fram fraktkostnadene tidlig i kjøpsprosessen.

I en fysisk butikk kommer én av to ut av butikken igjen med en vare som han har kjøpt. På nettet ligger den generelle konverteringsraten på 1-3 prosent. Er det verdt å miste kunder i betalingsøyeblikket fordi du ikke har tenkt over hvordan du tar betalt?

Ardalan Fadai er e-handelsekspert hos Nets.

Særlig mindre nettbutikker kan mangle full oversikt.

– De er fokusert på hva de har på varelageret og hva de faktisk selger at de glemmer at en kunde ikke er en kunde før han har kjøpt. Mange bruker mye penger på å få kunder inn i nettbutikken gjennom Google AdWords, Facebook og Instagram. De bruker også ressurser på UX design, men kan glemme hvor viktig selve betalingen er, påpeker Fadai.

Den viktigste grunnen til at et pågående kjøp avbrytes – som en tredjedel av nordmenn oppgir – er at sluttprisen blir for høy når fraktkostnaden inkluderes.

Betalingsløsningen Easy fra Nets har de betalingsalternativene som kunden vil ha og gjenkjenner kunden på tvers av nettbutikker.

– I Nets har vi alltid hatt fokus på konvertering, og det gjelder å unngå at et kjøp avbrytes i kassa. For å forhindre det bør nettbutikker oppgi sluttprisen på et tidligere tidspunkt, eller inkludere det i salgsprisen slik at produktet kan tilbys med gratis frakt, sier Fadai.

Kunden gjenkjennes

En god betalingsløsning husker kundens kortnummer, og annen informasjon som adresse, på tvers av nettbutikker. Og har i tillegg tofaktorautentisiering (3D Secure) som nå er pålagt, med noen få unntak.

Ikke alle PSP'er eller nettbutikker har dette på plass, noe det kan være flere årsaker til: At netthandleren ikke ønsker å investere, eller at de ikke kjenner kundenes preferanser godt nok.

Undersøkelser gjennomført av Nets viser at 51% av de unge (19-29 år) tillater at kortopplysningene lagres. I aldersgruppen 40-43 år er andelen 43%. Disse tillater at opplysningene lagres hos alle nettbutikker.

25% sier at de ville ha handlet mer om de slapp å taste inn kortopplysningene.

– Det bør nettbutikker ta til seg. Har ikke en retailer dette på plass, mister han garantert konvertering, sier Fadai.

Enkelthet i alle ledd

Et betalingsalternativ som Vipps skaper enkelthet. Mobilen har man med seg hele tiden, man slipper å reise seg fra sofaen.

– Alt skal være så enkelt som mulig. Det gjelder å gjøre hele kundereisen sømløs, inkludert betalingen. Kunder tar i bruk nye betalingsmetoder hvis de er enklere enn de tidligere, sier Fadai.

Netthandelen vil vokse videre

For tiden rammes verdenshandelen av forstyrrelser i forsyningskjedene. Prisene på frakt øker, og butikker får varer senere eller i verste fall aldri. Dette skaper friksjon. I Nets merker de dette ved at de ser økte returer på betalingsdelen.

Til tross for forstyrrelsene tror Nets på videre vekst i netthandelen.

– De siste to årene har vi lagt oss til noen nye forbruksvaner, og de endres ikke igjen raskt. Mange har oppdaget hvor enkelt det er å handle på nett, avslutter Ardalan Fadai.

Powered by Labrador CMS