Innhold fra annonsør

Follestad er kunde av Light House og legger vekt på at varene kommer godt fram, samt at det er riktig fargegjengivelse.

Framoverlent belysningsleverandør utvikler egne løsninger

Light House holder til i Oppegård utenfor Oslo, og selskapet er en av de ledende leverandørene av belysning til retail i Norge.

Hans Krüger er daglig leder og majoritetseier i Light House.

– Vi er et framoverlent selskap som satser på å utvikle våre egne belysningsløsninger, sier Hans Krüger, daglig leder og majoritetseier, til Retailmagasinet.

Han understreker at retail bør bruke belysning aktivt til å selge mer varer. Det er primæroppgaven for belysning.

Retail utgjør 25% av totalomsetningen til Light House. Andelen har falt etter vekst på andre felter som prosjektmarkedet, restaurant, kontor og offentlig sektor.

– Å ha flere bein å stå på har gjort oss mindre sårbare, og vi har klart oss bedre enn konkurrentene. Etter to-tre måneds stillstand da Norge stengte ned i mars i fjor, har vi hatt svært mye å gjøre. Det er bra, men våre ansatte merker et års hardt arbeid og hjemmekontor, sier Krüger,

I fjor endte omsetningen på 63 millioner, etter en vekst på 15%. Light House-sjefen forventer omtrent samme vekstrate i år. Lageret og verkstedet skal snart flyttes til Ski, hvor de investerer betydelig i et nytt logistikksenter.

Egenproduksjon

Light House er en av få aktører i belysningsbransjen i Norge som er gode på skreddersøm, blant annet spesiallamper.bPå Tangen Senter på Nesodden ønsket eksempelvis interiørarkitekten store kuppelformede downlights som skulle passe sømløst i taket. Da utviklet Light House det.

Løsningene som Light House selv designer, produseres i Østen etter egne spesifikasjoner. 90% av chiper og elektronikk kjøper de fra amerikanske eller europeiske leverandører, mens de selv står for utvikling, design og prosjektering.

I tillegg til egenproduserte produkter representerer Light House også flere europeiske leverandører.

Light House har levert belysningen til Tangen Senter på Nesodden.

Ikke bare pris

Pris er alltid viktig, og Light House skal være god på pris. Men kundene bør ikke fokusere kun på den. De bør se hva de får igjen over hele levetiden.

Sammenhengen mellom pris og kvalitet kommer til å bli viktigere enn noen gang. Vi lever i en tid med store endringer, strømmen blir dyrere og fokus på miljø og bærekraft blir stadig viktigere. Det betyr at produktene bør ha en helt annen kvalitet og være tilpasset sirkulærøkonomi og ikke bare bruk og kast. Derfor bør kundene se på kvaliteten og helheten.

– Vi føler at vi lykkes med å få fram det budskapet, sier Krüger.

Belysning i dag bør være energieffektiv som gir mye lys for pengene (lumen/kWh). Det gir en hyggelig driftskostnad. I tillegg til at de bør kunne repareres for å forlenge levetiden.

Ulike spoter til ulike miljøer

Light House tilbyr ni forskjellige spoter som har hver sin type chip som er utviklet etter deres egne spesifikasjoner. De forskjellige LED-chipene brukes i ulike retailbransjer, eksempelvis mote, dagligvare og jernvare ut fra sine behov for belysning.

Fra Plantasjen i Lier.

– Vi har jobbet mye opp mot chip-produsentene. Blant annet med fosforbelegget for å få riktig kvalitet. Dette er en unique selling point for oss. Vi skiller oss fra konkurrenter som tilbyr samme type spot til alle typer bruk, forklarer Krüger.

Trender

Det er en stadig utvikling innen belysning, både teknologisk og i ønskene fra kundene. Krüger forteller at belysningsløsninger i retail i økende grad henter impulser fra bolig og restaurant. Utviklingen går i retning av mer kos, og mindre sterilt, hvitt lys.

I mange år har LED vært den åpenbart mest gunstige teknologien, men en del aktører har fortsatt ikke gått over.

Fra Lille CC Vest på Lilleaker i Oslo.

– Det er litt merkelig siden man kan få en nedbetalingstid helt ned på 1,5 år ved å bytte. Med betydelig redusert energiforbruk blir regnestykket gunstig. Og på toppen har LED lang levetid og er mer miljøvennlig, sier Krüger.

En annen voksende teknologisk trend er lys som endrer fargetemperatur, eksempelvis gjennom årstider.

– Flere benytter varmt lys om sommeren og kaldere lys på vinteren, opplyser Light House-sjefen.

Styring av lys, eksempelvis lysstyrke, er også noe som stadig flere benytter seg av. Slik styring kan gjøres med app på mobiltelefon. Teknologiene bak er Bluetooth Mesh og Casambi.

– Terskelen for å styre belysningen er blitt klart lavere. Flere kjeder er i ferd med å rulle ut slik styring, sier Krüger.

Belysningen symboliserer fjellene De syv søstre på Amfi Skansen i Sandnessjøen.

Vokser og satser

Light House har nå 23 ansatte, men neste år blir de flere. Tre nye skal ansettes i Norge, og i Sverige økes bemanningen til tre. De har showroom i Tønsberg. Fra november kommer de til å satse sterkere mot Nord-Norge.

– Vi har tro på lokal forankring og har derfor ansatt en distriktsselger som skal dekke Nord-Norge, sier Hans Krüger.

Det grønne skiftet må ha innhold

Dersom vi mener noe med det grønne skiftet, må vi gjøre noe aktivt. Light House vurderer derfor å flytte produksjonen fra Østen til Norge.

– Selv med høyt lønnsnivå er det mulig å ha produksjon i Norge. Her hjemme har vi høy kompetanse, god råvarekvalitet og billig, ren energi., sier Hans Krüger.

Å flagge hjem produksjonen blir mer aktuelt med økende klimabevissthet. Produksjon av lamper i Asia gir lenger ledetid og transport. Det er stor miljøgevinst i å produsere kortreiste produkter.

Krüger mener at man må slutte å si at man legger vekt på bærekraft hvis man likevel kjøper det billigste alternativet, produsert i lavkostland.

Retail må være en del av løsningen.

– Vi skal bli en ordentlig miljøvennlig bedrift. Vi er ikke helt i mål ennå, med vi jobber målrettet etter vår langsiktige strategi, fastslår Hans Krüger med ettertrykk.

– Vi støtter oss til lysproffene

Motekjeden Follestad gikk til Light House da de skulle ha belysning til sin butikk på Karl Johan i Oslo. Daglig leder William Follestad ble fornøyd med resultatet:

– Ekspertene hos Light House kom til oss og vår arkitekt med forslag til løsning. I nedre etasje, hvor det er gipshimling, ville vi ha et eksklusivt preg. I etasjen over er det åpen himling, og der gikk vi for skinner med spoter. Resultatet ble bra.

Follestad mener at det viktigste med belysning er at varene kommer godt fram, samt at det er riktig fargegjengivelse.

– Vi fant en løsning for å belyse objekter med mye lys, hvor vi samtidig kunne skape en dramatikk på de stedene hvor det er ønskelig, sier Follestad.

Selv tok Follestad stilling til det estetiske knyttet til ulike varianter av spoter, men tekniske detaljer overlater vi til ekspertene.

Follestad lente seg på ekspertisen til lysproffer da de valgte belysning i sin butikk på Karl Johans gate.

– Light House er proffe på belysning, og vi overlater det tekniske til dem. Vi vurderer ikke en mengde alternativer, men har stor tillit til at de kommer fram til gode løsninger, sier han. Kontroll på lyset

I hovedetasjen ble det brukt en spotlight som heter Q-Midi, oppkalt etter Q i James Bond-filmene. Spotlighten har mye tilleggsutstyr, blant annet utskiftbare linser som gir god kontroll på lyset. Det er utfordrende å få til med ordinære LED-spotter. Her kan man lage svært kontrollerte lyskjegler som er viktig om man ønsker å lyssette et lite objekt og samtidig skape dramatikk.

I Follestad-butikken var nettopp det en del av oppgaven: Å belyse objekter med mye lys, samtidig som de kunne skape en dramatikk på de stedene hvor det var ønskelig.

Powered by Labrador CMS