Bent Myrdahl, Q-sjefen, og Anne Marie Schrøder i Matvett.no. (Foto: Q-Meieriene)

Tar opp kampen mot matsvinn

Q-Meieriene bruker sommeren til å sette fokus på matsvinn. Det hele sparkes i gang torsdag 22. juni på Oslo S og Jernbanetorget kl. 1230.

Publisert

Med ny datomerking, info om matsvinn på melkekartongene og et ferskt samarbeid med bl.a Matvett og Matsentralen i Oslo, ønsker utfordrermeieriet å bidra i kampen mot matsvinn.

Hver 8. bærepose kastes

- Tallene er ekstreme, sier Q-sjefen Bent Myrdahl og viser til flere rapporter og undersøkelser som Matvett har gjort kjent de siste årene.

Bare i Norge kaster vi hvert år 355 000 tonn mat til en verdi av minimum 20 milliarder kroner.

- Man får en eurekaopplevelse når man ser dette svart på hvitt. Har du med deg 8 bæreposer med mat fra butikken når du handler, kan du likegodt kaste den ene posen med en gang, sier Q-sjefen.

Benytter byrommet

Utenfor Oslo S kommer Myrdahl til å benytte byrommet til å informere om hva man kan gjøre for å bekjempe matsvinn. Med seg torsdag 22. juni har han Anne Marie Schrøder fra Matvett og Mette Nygård Havre som driver Facebooksiden Spis opp maten.

I begynnelsen av juni fikk sistnevnte tildelt Q-prisen for å ha påvirket Q-sjefen til å endre datomerkingen på melkekartongene. Der står det når «best før, men ikke dårlig etter». Dette følger nå Q opp med en sommerkartong med melkevettregler fra Matvett, som skal påvirke folk til å se bort fra datoen og heller se, lukte og smake for å avgjøre om melken er drikkelig eller ikke.

Er den ikke drikkelig, får man også vite hvordan man f.eks kan benytte melken i matlagingen.

– Det er veldig bra at Q-meieriene velger å bruke melkekartongen til å bevisstgjøre forbrukerne om å bruke sansene på "best før"-merket mat, Sier Anne Marie Schrøder i Matvett.

– Utgått på dato er en av hovedårsakene til matsvinn i hele verdikjeden, og derfor er det så viktig å sette fokus på dette på så mange flater som mulig.

(Pressemelding fr Q-Meieriene.)

Powered by Labrador CMS