Ill. foto: Colourbox
Ill. foto: Colourbox

Investerer 18 mrd i gjenvinnbar plast for mat

Den globale matvaregiganten Nestlé kunngjorde før helgen av de vil bruke inntil 18 milliarder kroner for å fremskynde utvikling av innovative emballasjeløsninger og større bruk av gjenvunnet plast til mat.

Publisert

I 2018 uttalte Nestlé, som har sete i Sveits, at de skulle ha 100 prosent gjenvinnbar emballasje innen 2025 og redusere bruken av ny plast med en tredel i samme periode.

Med samarbeidspartnere skal de fjerne plast fra hav, sjøer og elver.

Nestlé understreker emballasjens betydning for matsikkerhet og -kvalitet. Det er en utfordring å bruke gjenvunnet plast i matindustrien, og Nestlé ønsker derfor å styrke dette markedet gjennom å betale ekstra for plast av tilstrekkelig kvalitet, og setter av 1,5 millioner sveitserfranc for å dekke ekstrautgiftene til innkjøp av minst 10 millioner tonn.

Nestlés toppsjef Mark Schneider uttalte:

– Å få resirkulert plass trygg for matindustrien er en enorm utfordring for bransjen. Derfor ønsker vi å gjøre mer av plasten gjenvinnbar og lukke kretsløpet, og i tillegg bruke mindre plast. Vi tar store skritt for å lage et større marked for gjenvunnet plast for mat og å styrke innovasjon i emballasjeindustrien. Vi ønsker også samarbeidspartnere velkommen på reisen.

Powered by Labrador CMS