Europas ledende nettplattform for mote og livsstil har fra og med i dag forpliktet seg til å være karbonnøytral. (Foto: Zalando)

Zalando er blitt karbonnøytral

Selskapet har forpliktet seg til et netto CO2-avtrykk lik null ved sine egne driftsenheter og alle leveranser og returer, fra og med i dag. Selskapet har som mål å kutte ut bruk av engangsplast i egen emballasje innen 2023. Nettplattformens eget merke, Zign, utvider fra sko til klær, og har forpliktet seg til å oppfylle kriteriene for bærekraft innen vår/sommer 2020.

Publisert

Zalando har forpliktet seg til å være karbonnøytral ved sine egne driftsenheter og alle leveranser og returer fra og med i dag, skriver selskapet i en pressemelding. Dette omfatter egenstyrte eiendommer, varetransport og emballasje.

«do.MORE»

Løftet er en del av Zalandos nye bærekraftstrategi, «do.MORE», som har som mål å ha en positiv påvirkning på mennesker og på planeten. egne driftsenheter I løpet av 2019 har selskapet gått over til bruk av 90 prosent fornybar energi ved alle sine lokasjoner. CO2-utslipp som ikke elimineres av driftsmessige forbedringer, som fornybar energi, konsoliderte bestillinger eller grønne leveransemuligheter, vil bli utfaset etter 2019.

Allerede nå er Zalandos esker laget av 100 % resirkulert materiale, fraktposene er laget av 80 % resirkulert plast, og posene til skjønnhetsprodukter vil bestå av 100% resirkulerbart papir.

Videre har Zalandos eget merke, Zign, forpliktet seg til bærekraftighet innen vår/sommer- sesongen 2020, og vil dermed være Zalandos eget bærekraftige flaggskip-merke.

Utvidet sortiment

Sortimentet er utvidet fra sko og tilbehør til klær, og har fokus på kvalitet, holdbarhet og bærekraft i det rimeligere segmentet. Alle plaggene i vår/sommer 2020-kolleksjonen vil inneha Zalandos bærekraftsmarkering i nettplattformen. Zalando fremhever produkter med bærekraftigmarkering når et produkt møter et av selskapets bærekraftighetskriterier, som omfatter sosiale og miljømessig forhold og dyrevelferd. Zalandos kriterier er i overensstemmelse med internasjonale bransjestandarder og beste praksis.

Står overfor utfordringer

Rubin Ritter: – Vi ser en tydelig sammenheng mellom det å opptre bærekraftig og oppleve fortsatt kommersiell suksess. (Foto: Zalando)
 

– Moteindustrien står overfor utfordringer knyttet til bærekraft, og vi erkjenner at vi har vært en del av problemet. Vår ambisjon fremover er derfor å være en del av løsningen. Vi ser en tydelig sammenheng mellom det å opptre bærekraftig og oppleve fortsatt kommersiell suksess. Kun de som innarbeider bærekraft i sin bedriftsstrategi, vil forbli relevante for kundene, og vi tror at dette vil være en konkurransefordel fremover, sier Rubin Ritter, medvirkende administrerende direktør i Zalando.

Med en visjon om å være en bærekraftig moteplattform med positiv påvirkning på mennesker og planeten, har bedriften lovet å redusere miljøavtrykket, arbeide for menneskelig trivsel samt skape mer sirkularitet og flere bærekraftige valgmuligheter. Blant flere målsettinger, har Zalando forpliktet seg til å forlenge levetiden til 50 millioner motevarer innen 2023 ved å implementere prinsippene for sirkularitet. I 2019 estimerer selskapet å forlenge levetiden til ca. én million plagg gjennom sin gjenbruksplattform Zalando Wardrobe.

Gjør det lettere for kundene

– Vi gjør det lettere for kundene å handle mer bærekraftig, og vi eksperimenter og samarbeider på tvers av hele bransjen for å skape en sirkulær og fremgangsrik fremtid for motebransjen. Vi vil gjøre mer for å drive hele moteindustrien fremover, for mennesker og planeten, konkluderer Kate Heiny, direktør for samfunnsansvar og bærekraft i Zalando.

Powered by Labrador CMS