Innhold fra annonsør

Samtidig som Get Inspired flyttet inn i nye lokaler, ble AutoStore bygd.
Samtidig som Get Inspired flyttet inn i nye lokaler, ble AutoStore bygd.

– Løste utfordringen vår, nå går lageret vårt av seg selv

Get Inspired er en suksesshistorie. Nettbutikken fra Trondheim har siden oppstarten i 2009 hatt kontinuerlig sterk vekst og passerte 500 millioner kroner i omsetning i fjor.

Søsknene Silje og Sindre Landevåg er gründerne, og i 2017 fikk de inn også eksterne på eiersiden, nemlig investeringsselskapet Salvesen og Thams.

Sindre Landevåg er daglig leder i Get Inspired.
Sindre Landevåg er daglig leder i Get Inspired.

Get Inspired er blitt en velfungerende nettbutikk med har god kontroll på markedsføring, analyse og logistikk. De har vunnet en rekke priser som Årets nettbutikk og Årets handelsbedrift.

En nettbutikk som stadig vokser, støter etter hvert på kapasitetsmessige utfordringer. Når antall ordrer øker hele tiden, vil man få problemer på lageret. For Get Inspired var AutoStore en stor del av løsningen.

Daglig leder Sindre Landevåg snakker om tiden før og etter investeringen:

– Det er som natt og dag. Før AutoStore var det en utfordring å håndtere den voksende ordremengden raskt nok.

Allerede i 2013 tok de kontakt med Element Logic for å vurdere om de skulle til skulle gå til anskaffelse av AutoStore.

– Den gangen var vi for små, men vi tok årlig ny kontakt for å sjekke hva investeringskostnaden lå på. For hvert år ble summen lavere, forteller Landevåg.

På Black Friday i 2016 erkjente de at de måtte gjøre noe.

– Vi hadde vokst ut av lokalene og slet med ordremengden. Å putte på stadig flere folk var ikke lenger løsningen, sier Landevåg.

I 2017 måtte Get Inspired flytte. De hadde vokst ut av lokalene, og tiden var også inne for å investere i AutoStore fra Element Logic. Samtidig som de flyttet inn i nye lokaler i Fossegrenda, ble AutoStore bygd.

Get Inspired sitt varesortiment passer godt til størrelsen på AutoStores kasser. De har ingen varer som var for store.

Grunnet vekst flyttet Get Inspired til et større lager, og nå ha de rom for ytterligere vekst. De setter stor pris på skalérbarheten til AutoStore.
Grunnet vekst flyttet Get Inspired til et større lager, og nå ha de rom for ytterligere vekst. De setter stor pris på skalérbarheten til AutoStore.

– Vi hadde kalkulert nøye, med både negative og positive scenarier, og var spent på om investeringen ville bli vellykket. Allerede etter én uke skjønte vi at virkeligheten ble bedre enn vi hadde lagt til grunn, forteller Landevåg.

I sum er han svært fornøyd med leveransen fra Element Logic.

– Planleggingen, dialogen, prosjektledelsen og oppfølgingen fra leverandøren var meget profesjonell. De har også vært proaktive på utfordringer som kan dukke opp, sier Get Inspired-sjefen.

Skalérbarhet

Get Inspired fortsatte å vokse og konstaterte etter hvert at AutoStore-anlegget de hadde investert i ble for lite. I sine nye lokaler hadde de tatt høyde for utvidelse av Autostore.

To ganger har nettbutikken bygget ut installasjonen fra Element Logic. Det er gjort i sommermånedene når aktiviteten er som lavest i nettbutikken.

– Det har vært viktig for oss å kunne vokse videre i eksisterende lokale, sier Landevåg.

Han setter stor pris på skalerbarheten.

– AutoStore er fullt skalerbart fordi den er bygget opp av forskjellige moduler. Det er enkelt å bygge ut uten at det påvirker driften, fortsetter han.

– Hvor stor må en netthandler være for at AutoStore skal være aktuelt?

– Det avhenger selvsagt av hva slags virksomhet man har. Faktorer antall plukk og hvilke lagerkostnader man har i utgangspunktet, samt behovene framover spiller inn, svarer Landevåg.

Robotene på toppen styrer hastigheten, og det er raskt og enkelt å øke antallet. Nå er Getinspired oppe i 24. Antall kasser er kommet opp i 34.000.

– Vi har fått mindre plukkfeil, mer effektiv bemanning og mer tydelighet i hva vi skal gjøre når vi vokser videre, sier Sindre Landevåg.
– Vi har fått mindre plukkfeil, mer effektiv bemanning og mer tydelighet i hva vi skal gjøre når vi vokser videre, sier Sindre Landevåg.

Kapasiteten påvirkes også av antall porter. Get Inspired begynte med tre og utvidet så til seks porter.

– I dag har vi åtte porter og plass i ramma til enda flere om vi skulle få bruk for det, sier Landevåg.

Som en ytterligere fordel ved AutoStore nevner han beskjeden opplæringstid for ansatte som jobber på lageret.

– Det holder med ti minutter så er nyansatte operative og utfører verdiskapende arbeid. Med AutoStore er lagerdriften logisk og lett å forklare, sier han.

Når det er høysesong, tilkaller de vikarer eller sesongarbeidere.

– Vi har fått mindre plukkfeil, mer effektiv bemanning og mer tydelighet i hva vi skal gjøre når vi vokser videre, fastslår Landevåg.

Man sparer også areal med AutoStore. Pallereoler krever mer plass.

Fornøyd bruker

Hvilken lagerløsning som er best når man skal håndtere topper som ved Black Friday er nylig blitt drøftet i norsk retail.

– Vi hadde ikke klart Black Friday uten AutoStore. Med tre skift klarer vi å håndtere ordremengden. Begrensningen ligger i antall roboter på toppen og hvor mange ansatte som kan jobbe samtidig. Vi klarer toppene nå, forteller Landevåg.

For Get Inspired lå mye av løsningen i å investere i AutoStore.

– Vi er veldig fornøyde med AutoStore og Element Logic som partner. Det har løst en utfordring vi hadde i flere år. Ting går nå av seg selv på lageret vårt, avslutter Sindre Landevåg.

Powered by Labrador CMS