Innhold fra annonsør

Salget av AutoStore har tatt helt av, både i Norge og internasjonalt. Element Logic tar med seg suksessen internasjonalt.

Kraftig vekst for Element Logic og AutoStore – både i Norge og internasjonalt

– Salget har tatt helt av, både i Norge og internasjonalt. Vi er et norsk selskap som lykkes og tar med oss suksessen internasjonalt, noe som er ikke så vanlig. Vi skal løfte vår ekspertise over i andre markeder, sier daglig leder Mats Bjerkaas i Element Logic Norge.

Når skal man investere i AutoStore?

Payback-tiden for en investering i AutoStore anslås å ligge mellom ett til fem år.

– Hvor stor må man være for å investere?

– Fjellsport investerte da de var kommet opp i 70 millioner mens 3PL-aktøren 360 Logistics investerte da de hadde 20 millioner. Man vokser med systemet, sier daglig leder Mats Bjerkaas.

Element Logic råder typisk sine kunder til å vurdere automasjon når lagermedarbeider fem eller seks skal ansettes.

Element Logic har vokst kraftig i en årrekke. I fjor omsatte konsernet for 107 MEUR. Det norske selskapet omsatte for 195 MNOK og forventer 340 MNOK i år. I Sverige solgte selskapet for nesten én milliard.

Og konsernet har planer om å mangedoble omsetningen framover.

Gründerne Dag-Adler og Kjell Blakseth solgte i fjor sommer halvparten av selskapet til det luxembourgske oppkjøpsfondet Castik.

Sammen med de nye eierne skal de trykke på gasspedalen for en storstilt global ekspansjon. Antall ansatte skal dobles for å kunne supportere det globale markedet utover Norge.

Programvare en konkurransefordel

Element Logic er den første og den klart ledende distributøren av AutoStore på verdensbasis. I Norge har de en markedsandel på over 90%.

– Det er konkurranse, og vi gjør grep for å holde vår posisjon, sier Bjerkaas.

Programvaren eManager er et av grepene. Programvaren gir oversikt over hvor varene er på lageret. Softwaren er bygget opp over 15 år og forbedres kontinuerlig.

– eManager er en konkurransefordel vi har mot andre distributører av AutoStore, sier Bjerkaas.

Element Logics installasjoner i Norge hadde en oppetid på over 99,7% i fjor.

– Det har gitt oss høy troverdighet og tillit hos kundene, sier Bjerkaas.

Mats Bjerkaas er daglig leder i Element Logic Norge.

Organisasjonen

Element Logic har 45 ansatte i operations for Norge. Kjernekompetansen er logistikk og IT.

De har salgsavdeling for nysalg og customer development/KAM med design consulting som støttefunksjon. Avdelingen gjennomfører analyse og dimensjonering basert på ordre- og innkjøpsmønstre.

Designere og prosessansvarlige gir kundene råd om prosessene på lageret.

Leveransen

Når en netthandler har investert i AutoStore, er den første fasen av automatiseringsprosessen å automatisere goods-to-person prosessen.

– Da slipper de ansatte å måtte gå så mye rundt på lageret, forklarer Bjerkaas.

Deretter leverer Element Logic annen infrastruktur og tilleggsfunksjoner som kunden kan ha nytte av, eksempelvis take away conveyors, avfallsbaner, eskereise, robotløsning med robotplukk, merkemaskiner.

Element Logics designere og prosessansvarlige gir kundene råd om prosessene på lageret.

Leveranseavdelingen står for installasjon og overlevering til kunden. En installasjon tar normalt 4-5 måneder fra kontraktsignering. Med normal leveringstid fra AutoStore, blir den totale tiden 6-7 måneder.

– For tiden er den noe lenger grunnet høy etterspørsel og råvaresituasjonen, forteller Bjerkaas.

Etter overlevering av et prosjekt overtar Element Logic's key account managers ansvaret for oppfølgingen av kunden sammen med service- og vedlikeholdsavdelingen. De er åtte serviceteknikere samt tre inne ressurser som gjør analyser og justeringer på anleggene.

Supportavdelingen består av åtte personer på tvers av markedene og sørger for at oppetiden ligger over de garanterte 98%.

Traff blink med AutoStore

Element Logic ble etablert av brødrene Dag-Adler og Kjell Blakseth i 1985. Helt fram til 2005 dreide virksomheten seg om tradisjonelle lager- og arkivsystemer samt lagerautomater og tilhørende software. Selskapet gikk på en smell ved finanskrisen etter å ha vokst sterkt internasjonalt. I 2009 ble en stor del av selskapet solgt, og de satt igjen med 14 ansatte.

Dag-Adler Blakseth er gründer i Element Logic.

Tidlig på 2000-tallet hadde de kommet i kontakt med gründeren av AutoStore og gjort sin første installasjon av systemet. Å bli distributør for AutoStore skulle vise seg å være en innertier og startskuddet for et voldsomt comeback for Element Logic. Selskapet har sammen med AutoStore hatt en kraftig vekst og god inntjening.

Element Logic kan ta en god del av æren for å ha kommersialisert verdenssuksessen AutoStore.

Powered by Labrador CMS