Både Santander og Nordea melder om stor økning i kundemassen som følger av lanseringen av Apple Pay. Sbanken, som ikke ennå har lansert, opplever også enorm interesse.

Apple Pay utløste stor kundeøkning

Både Santander og Nordea melder om stor kundeøkning som følger av at de var de første bankene til å lansere mobilbetalingstjenesten Apple Pay i Norge, melder Dinero. Også Sbanken melder om stor interesse, men må få det tekniske på plass først.

Publisert

Santander utstedte åtte ganger så mange kredittkort uken Apple Pay ble lansert i Norge sammenlignet med en vanlig uke. Samtidig har 9000 nye privatkunder strømmet til Nordea i andre kvartal av 2018.

– Det er mange tusen flere enn vanlig, og vi merket et taktskifte mot slutten av kvartalet. Vi tilskriver mye av dette til Apple Pay, sier kommunikasjon- og pressesjef i Nordea, Synne Ekrem til forbrukerportalen Dinero.no.

– Trøkket er fortsatt stort. Mange har skjønt at Apple Pay er tilgjengelig uten at du må gå den tungvinte veien om å bytte bank, det holder å bytte kredittkort, sier kommersiell direktør i Santander, Børge Liavik.

Gjennomsnittlig transaksjon på 400 kroner

Santander melder om et snittbeløp på litt under 400 kroner per transaksjon, og generelt høyt bruk av mobilbetalingsappen.

– Vi oppgir ikke omsetningstall offentlig, men kan si at transaksjonene summerer seg til et betydelig antall millioner kroner, sier Liavik.

Nordea ønsker på sin side ikke å gå ut med antall transaksjoner, gjennomsnittssum eller omsetningstall gjort via Apple Pay.

Sbanken følger på

Ved lanseringen av betalingstjenesten Apple Pay ble også Sbanken nevnt som en av de første bankene til å tilby løsningen i Norge. Den bergenske nettbanken har ennå ikke lansert løsningen, men melder om stor interesse.

– Vi har flere titusener som står på venteliste for å holde seg oppdatert om når Apple Pay blir lansert hos oss, både kunder og ikke-kunder. Det er helt spesielt, sier Geir Holen, kommunikasjonsansvarlig i Sbanken, til Dinero.no.

Han legger til at Sbanken aldri tidligere har opplevd lignende interesse og pågang i forkant av en produktlansering og at årsaken til at banken ennå ikke har lansert tjenesten er teknisk.

– Det er en rekke tekniske biter som skal på plass i puslespillet før alt er klart, men vi nærmer oss. Hva eller hvor mye som gjenstår kan vi dessverre ikke kommentere, sier Holen.

For at bankene skal kunne benytte seg av gadget-betaling via smartklokker, armbånd eller Apple-dingser – som i Apple Pays tilfelle – må kortene gjennomgå en såkalt tokeniseringsprosess. En slik prosess kan alene ta inntil et halvår, en prosess Santander og Nordea har vært igjennom i andre land tidligere. Dette kan forklare hvorfor Sbanken må drøye sin lansering, siden de er avhengige av å rulle ut tjenesten på bakrommet før den kan rulles ut til bankens kunder.

Betalingsterminaler: Kontaktløse innen 2020

Rundt 35 prosent av Nets’ betalingsterminaler rundt omkring i Norge var kontaktløse på tidspunktet Apple Pay ble lansert i Norge. Disse tallene kommer til å øke fram mot 2020, siden Payment Card Industry (PCI) Security Standards Councils krav til terminalsikkerhet krever at alle brukersteder må oppgradere sine kortterminaler innen henholdsvis 2019 og 2020.

De nye terminalene som kommer er kontaktløse, noe som legger til rette for kontaktløs betaling både med tilrettelagte kort, mobiltelefoner og øvrige dingser som støtter teknologien. Det kreves også at alle fremtidige betalingskort utstedes med kontaktløshet.

– Det er gøy å se at stadig flere butikker åpner for kontaktløs betaling etter at kundene har etterspurt det. Vi tror at denne endringen vil gå enda raskere fremover etter hvert som butikkene ser at det blir enklere for kundene, raskere betaling og mindre kø i kassa, avslutter Liavik i Santander.

Powered by Labrador CMS