Apotek 1 Vestby
I går avduket Apotek 1 sitt nye butikkonsept på Vestby. Aldri før har kjeden jobbet grundigere med et konsept.

Apotek 1 åpnet sitt første med nytt butikkonsept

I går ble det det nye apotekkonseptet til Apotek 1 - versjon 6.0 – avduket på Vestby Storsenter. Det skal bli hyggeligere og mer oversiktlig å besøke apoteket. Konseptet er kjedens sjette på 24 år.

Den gode kundeopplevelsen med god faglig rådgiving står i sentrum når Norges Apotek 1 har oppgradert det 250 kvadratmeter store lokalet på Vestby storsenter.

Øyvinnd Winther Apotek 1 klipper snora på Vestby
Adm. dir. Øyvind Winther klippet snora på Vestby i går.

– Kundene sier at apoteket nå virker både større, lysere og penere, og at profileringen får frem at dette virkelig er stedet hvor du får god helsehjelp. Det er veldig hyggelig å høre, sier apoteker Alireza Sesoltani ved Apotek 1 Vestby storsenter.

Ved inngangspartiet ønskes kundene velkommen med en digital skjerm med oversikt over åpningstider og hvilke helsetjenester som tilbys. Apoteket har fått et digitalt løft med digitale skjermer, hylleskjermer og digitale prisetiketter.

Tilgjengelig for alle

Apotek 1 Vestby innredning
Apoteket har fått digitale skjermer, hylleskjermer og digitale prisetiketter.

Bærekraft, arbeidsmiljø og økt tilgjengelighet har vært viktige i det nye konseptet, som er utviklet for å ha en lengre levetid og avgi et mindre økologisk fotavtrykk.

I forbindelse med det nye apotekkonseptet tas systemet Loopfront i bruk for å kartlegge alt fra inventar til materialer med tanke på gjenbruk og ombruk, og rapporterer i selskapets klima- og miljøregnskap.

Lysere og triveligere

Samtidig blir apoteket mer tilgjengelig for alle.

– Gulvflisene er byttet ut med et mykere og mer lydabsorberende gulv med taktil merking for svaksynte. Kølappmaskinen blir synligere sentralt i lokalet, og de ulike sonene for helseprodukter og velværeprodukter er merket med hver sine farger. Vi har også fått gode ergonomiske arbeidssituasjoner for oss som jobber her, forteller Øyvind Rydland, leder for Space management og konsept i Apotek 1.

Han legger til at apoteket er blitt enklere å navigere seg rundt i.

- Vi får mindre plakater og en større helhet når det gjelder hyller, kampanjebord og lignende. Det blir bedre for både kundene og ansatte, sier Rydland.

Hudpleier Sara Zebari (f.v.) apoteker Alireza Sesoltani og salgsteamleder Homera Hamid
Hudpleier Sara Zebari (f.v.) apoteker Alireza Sesoltani og salgsteamleder Homera Hamid ønsker velkommen til et apotek som er blitt mer tilgjengelig.

Konsept 6.0

Kølappmaskinen er blitt synligere sentralt i lokalet.

Som den eldste apotekkjeden har Apotek 1 hatt flere konseptvarianter i løpet av sine 24 år, og Apotek 1 Vestby Storsenter er nå første i landet som har fått den sjette utgaven av apotekkonseptet.

Det er brukt to år på forarbeid, utvikling og design før konseptet testes ut i tre apotek det neste året og evalueres og justeres før videre utrulling.

– Aldri før har vi jobbet så grundig med et kjedekonsept, og aldri før har vi involvert flere instanser for å lytte til alle behov. Vi håper kundene vil like det nye uttrykket, som sannsynlig vil bli slik vi bygger de nye apotekene i årene som kommer, sier Mette Yttervik, kommersiell direktør i Apotek 1.

Det var det svenske designbyrået Elindersten som vant anbudsrunden, og sammen med reklamebyrået BVD har utviklet det nye apotekkonseptet.

Belysningen er levert av Norlux, og prosjekteres og monteres av Eltera. Det er gulv fra Amtico, mens Bico har levert alt av innredning, samt stått for prosjektledelse og snekkerarbeider.

Apotek 1 Vestby
Det skal testes ut i tre apotek, og evalueres og justeres før videre utrulling.
Powered by Labrador CMS