TINE og IKEA gikk til topps i omdømmekåring.

TINE og IKEA har best omdømme

TINE og IKEA er bedriftene som er best likt i Norge. Fretex oppfattes som best på samfunnsansvar og klima, mens Vy faller mest i omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge 2020 fra Apeland.

Publisert

Tolv bedrifter får en omdømmescore over 80, og har dermed «fremragende omdømme» i den store omdømmemålingen. Etter TINE og IKEA, som får en score på 85,7, følger Hurtigruten (85,6), Finn.no (85,4) og Q-meieriene (84,5).

– De beste har hatt et fremragende omdømme gjennom flere år. De er gode til å lytte og tilpasse seg til samfunnets forventinger, og skaper gode følelser gjennom god kommunikasjon, sier Ole Christian Apeland, adm. direktør i Apeland.

50 synlige selskaper er analysert.

Dagligvarer på topp

Om undersøkelsen

RepTrak Norge analyserer omdømmet til 50 synlige bedrifter, som er valgt ut gjennom en nominasjonsmåling i befolkningen. Det er 17. gang Apeland og gjennomfører målingen, sammen med The RepTrak Company. Datainnsamlingen ble gjort fra januar til april.

Fem av ti selskaper som troner øverst på omdømmemålingen er i dagligvarebransjen. Av disse har TINE, Q-meieriene, Kiwi, Coop og Meny et «fremragende omdømme».

– TINE er omdømmevinner for andre år på rad, og har gjort et imponerende godt arbeid de siste årene, men Q-meieriene haler innpå. Kiwi, Coop og Meny kommuniserer konsistent og innfrir sine løfter, sier Ole Christian Apeland.

Fretex er miljøvinner

Fretex scorer best av alle på samfunnsansvar, og er den virksomheten som i størst grad oppleves som pådriver for klimavennlige endringer i samfunnet. Fretex har 40 butikker, og er Norges største arbeids- og inkluderingsbedrift.

– Miljø og samfunnsansvar blir en stadig viktigere omdømmedriver. Fretex er et tradisjonsrikt selskap som nå møter trender i tiden. Jeg tror Fretex vil bli enda bedre likt i tiden framover, sier Ole Christian Apeland.

Ole Christian Apeland er imponert over at Tine er omdømmevinner to år på rad.

Vy faller mest

Transportkonsernet Vy har det kraftigste omdømmefallet i årets måling. Selskapet falt hele sju poeng fra fjoråret, til 63,3 poeng. Vy er nå blant selskapene med lavest omdømmescore, sammen med Ryanair (54,4) og Facebook (63,1).

– Vys omdømme svekkes både av sviktende kvalitet i leveransen og lav tillit til ledelsen. Forsinkelser og innstillinger står i kontrast til oppmerksomheten og forventningene som ble skapt rundt navneskiftet, sier Apeland.

Powered by Labrador CMS