Morten Borgersen, Anton Sport
– Vi i Anton Sport er gode på oppfølging, bedre enn de aller fleste i retail, sier Morten Borgersen.

– 50% omsetningsøkning etter overgang til vår driftsmodell

– Vi i Anton Sport er best i bransjen på kundeservice i Norge. Det forklarer en stor del av suksessen vår de siste årene hvor vi har gått motstrøms. Kundeservice har vært hjertet i bedriften helt siden 2001.

Publisert

Morten Borgersen er sjef i Anton Sport og ikke redd for å uttale seg tydelig og stikke hodet fram.

Og det er flere enn Borgersen selv som har tro på Anton Sports konsept og driftsmodell. Morselskapet Sport1 Holding har besluttet å brande om en rekke butikker fra Intersport til Anton Sport.

Rebrandingen har flere årsaker, forklarer Borgersen:

– Kjedeledelsen har sett at det er krevende å drive kjede og retail samtidig. Derfor er det besluttet å skille skarpere mellom egeneide butikker og medlemsbutikker i kjedene.

Anton Sport skal drive retail, altså selge varer til sluttbruker. I Intersport og Sport1 skal det være kjededrift, altså lager og logistikk for Sport1 Holding. Her dreier det seg om å selge varer til medlemmer. Anton Sport ligger i et eget selskap kalt Sport Holding retail og skal ha ansvar for alle egeneide butikker i Sport Holding.

Brander om til Anton Sport

Som en del av denne prosessen konverteres nå 14 Intersport-butikker til Anton Sport. De Intersport-butikkene som Anton Sport ikke overtar, blir solgt til franchisetakere.

– Vi i Anton har vist at vi er gode til å drive butikk. Suksessen vi har hatt i Stor-Oslo, viser det. Vi har tatt store markedsandeler. Det skyldes kundeservice, varepakke, lojalitetsprogrammet. I Anton har vi guts og en vinnerkultur i bunnen, sier Borgersen.

Og resultatene har vært oppsiktsvekkende. Borgersen opplyser at de konverterte butikkene har oppnådd 50-60 prosent omsetningsøkning allerede i første måned med normal drift.

– Vi er gode på oppfølging, bedre enn de aller fleste i retail. Vi har mange lovende ansatte i Anton, sultne unge mennesker som leverer, sier Anton Sport-sjefen.

Ved hver rebranding har 10-12 Anton-ansatte fra andre butikker deltatt.

– Butikksjefene er meget fornøyd med den hjelpen de har fått, forteller Borgersen.

Posisjonen til Anton Sport skal fortsatt være high-end, men de tar lokale hensyn til faktorer som størrelsesinndelinger, farger og hvilke varemerker butikken skal ha. Men de merkene som Anton er mest kjent for skal være i alle butikker.

Mennesker klarer å endre seg

Det er oppsiktsvekkende hvor raskt Anton Sport har klart å snu erfarne Intersport-ansatte.

– Også butikkansatte som har jobbet flere år i andre kjeder, klarer å gjennomføre endringer. Vi har som utgangspunkt at folk som har søkt jobb i en sportsbutikk, ønsker å gjøre sitt beste. Det er opp til oss i ledelsen å få det beste ut av folk, sier Borgersen.

Han nevner en butikk som lå godt bak de andre. Der kjørte de på tungt med opplæring, og nå er butikken over midten. Det skjedde i løpet av noen få uker.

Alle blir sett, ser resultater fort

– Alle ønsker å bli sett og få tilbakemelding på det man gjør. Å følge opp folk er vi verdensmestere på. Det er koden. Hvis du gjør en kjempejobb, og ingen ser det eller bemerker de, mister du motivasjonen. Motsatt er det om du kommer til et sted hvor det et er vinnerkultur, sier Borgersen.

Han understreker at ledelsen av kjeden er teamwork, og det er ikke noen 8-16 jobb. Månedlig gjennomgås alle nøkkeltall, deriblant resultatene fra Maze.

Borgersen leser selv alle kundetilbakemeldingene.

– Med Maze får vi tall ned på hver medarbeider. Det er flaut å ligge nederst.

Men han understreker at de ikke bruker Maze til å kvitte seg med ansatte. Verktøyet brukes for å finne ut hvor skoen trykker.

Anton-sjefen setter stor pris på at man får svar raskt:

– Vi kan avtale noe på mandag og allerede samme uke se resultater. Det handler om å bli sett og målt. I Maze får man svaret med en gang.

Hevet målet

Da Intersport-butikkene kom inn i Anton Sport, falt ambassadørgraden noe tilbake. Den ligger fortsatt godt oppe på 80-tallet, men Borgersen vil ha den over 90, selv om det er ekstremt krevende. Ambassadørgraden er nå på vei oppover igjen.

Ni Intersport-butikker ble konvertert til Anton Sport på bare elleve uker før sommerferien. Fem nye butikker står for tur, og ved kommende årsskifte vil det være 37 butikker i kjeden

Én milliard var lenge omsetningsmålet til Morten Borgersen. Med nye butikker er målet hevet.

– Neste år blir omsetningen 1,5 milliarder netto. Det er et offensivt mål, selv om vi også merker at markedet er tøft, avslutter Morten Borgersen.

Steve Green, Anton Sport
– De som har endringsvilje, klarer det fint. De aller fleste av dem som er villige til å prøve å lykkes, gjør det, sier Steve Green (t.h.).

– De som ønsker å lykkes, klarer det

– Vi har en vinnerskalle-kultur. I tillegg har vi muligheten til å endre oss raskt i alle ledd. Ikke mange andre i vår bransje kan si det.

Det sier Steve Green som er regionsjef i Anton Sport og har hovedansvaret for å følge opp butikksjefene. Han forteller at de er gode til å støtte opp sine ansatte.

De siste månedene er ni Intersport-butikker blitt konvertert til Anton Sport, noe som har innebåret endringer for de butikkansatte.

– Når nye butikker kommer inn, er vi grundige i introduksjonsprosessen og ikke redde for å være tydelige på at vi har høye forventninger. Vi har gode styringsverktøy som gjør det mulig gjøre endringer underveis, sier Green.

– Med Maze sparer vi mye tid. I tillegg er det målbart og ikke minst enkelt å forstå. Vi unngår å måtte basere oss på magefølelse, legger han til.

– Klarer alle overgangen?

– De som har endringsvilje, klarer det fint. De aller fleste av dem som er villige til å prøve å lykkes, gjør det. Det er mulig å endre holdninger, vaner og atferd hos den enkelte så lenge man gjør det på en positiv måte, svarer Green.

Han har selv flere års erfaring som butikksjef, noe som gjør det lettere for ham å møte ansatte med forståelse.

Anton Sport gir de ansatte større frihet.

– Vi har gitt de tidligere Intersport-butikkene frihet til å gjøre endringer i butikken om de ønsker det. Det er alfa og omega at de butikkansatte får muligheten til å gjøre det som skal til. Det de ansatte har kontroll på er sin egen atferd i butikk og hvordan butikken oppfattes og ser ut overfor kunden.

De ansatte har fått vide fullmakter til å gjøre det som skal til for å lage et hyggelig arbeidsmiljø og at kunden blir sett.

– Det har gitt dem økt stolthet, og det gir ekte engasjement og eierskap, sier Steve Green.

Powered by Labrador CMS