1 av 5 handler på nett for å være anonym
Med netthandel er det mulig å shoppe langt mer anonymt enn i en vanlig, fysisk butikk. Ifølge en representativ Klarna-undersøkelse benytter mer enn hver femte nordmann seg av denne muligheten. Dette merkes godt, både hos apotekene og de som selger sexleketøy.
– I bransjer hvor det kan være litt flaut å handle over disk benytter mange seg av netthandel. Vi har blant annet merket dette på en økt interesse blant våre mange nettbutikker som selger erotiske artikler. Det samme er tilfelle med en del apotekvarer hvor kundene foretrekker en diskret handleopplevelse, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna har i dag sine betalingsløsninger tilgjengelig i mer enn 5000 norske nettbutikker. Selskapet har en detaljert oversikt over utviklingen i netthandel innenfor en rekke bransjer.
Bare i fjor økte antall kjøp blant Klarnas fem største nettapotekkunder med hele 15 prosent på nett. Også antall salg fra de fem største nettbutikkene innenfor bransjen erotikk økte med 8 prosent.
Menn mest opptatt av anonymitet
Den representative undersøkelsen ble utført blant 1011 nordmenn. Det er spesielt menn og aldergruppen 18-39 år som oppgir at de ikke hadde kjøpt varene de netthandlet i en vanlig butikk, nettopp fordi de ønsker anonymitet:
- Hele 36 prosent av de spurte mellom 18 og 39 år oppgir at de foretrekker å handle på nett for å være anonyme.
- Mens hele 26 prosent av mennene handler enkelte produkter på nett fordi det er anonymt, er andelen blant kvinnene bare 17 prosent.
Kondomeriet er Norges største leverandør av sexleketøy på nett. De har også 10 fysiske butikker spredd over hele landet. De merker godt at Ola og Kari synes det er enklere å handle enkelte av deres produkter anonymt på nett enn over disk i butikk.
Sex er fortsatt privat for mange
– Vi opplever sterk vekst på nett, og en av grunnene til dette er at vi tilbyr helt anonyme pakker. For mange av våre kunder er sex og sexleketøy fortsatt privat, og de setter stor pris på denne tjenesten. Vi bruker kun anonyme esker i utsendelsene våre, og det kommer ikke frem på selve pakken eller etiketten hvem avsender er. På den måten kan man være helt trygg på at postmannen ikke vet hvor pakken kommer fra, sier SoMe- og presseansvarlig hos Kondomeriet, Marthe Sørflaten.
Kondomer og glidemiddel salgsvinnere
Den nasjonale apotekkjeden Boots apotek bekrefter at kunder foretrekker å kjøpe enkelte produkter diskret på nett fremfor over disk i fysiske apotek. Deres bestselgere på nett inkluderer blant annet kondomer, glidemiddel og klamydiatest.
– Nå kan kundene også få reseptvarer levert per post. Også i denne gruppen kan det finnes produkter som det oppleves enklere å få diskret levert fremfor et personlig oppmøte i apoteket, sier Anne Margrethe Aldin Thune, kommunikasjonssjef i Boots Norge.
Klær mindre ubehagelig å returnere
Ifølge Elvestad kan det også oppleves enklere å returnere et klesplagg du ikke er helt fornøyd med ved netthandel, fremfor å møte opp i butikken med kvittering og be om å få pengene igjen.
– Vi har hatt stor suksess med vårt «prøv først, betal senere»-konsept. Her bestiller kunden klær på nett og betaler bare for det de velger å beholde. Resten returneres enkelt til nettbutikken. Det vil nok for mange oppleves som mer diskret å slippe å møte opp i butikken for å bytte plagget som ved nærmere ettertanke ikke passet slik du ønsket. Det er med andre ord ikke bare ved kjøp av «private» produkter den mer anonyme netthandelen er hensiktsmessig.
Mer diskret finansiering
Klarna tilbyr også en «Betal senere»-løsning i nettbutikkene. Elvestad tror kundene setter pris på den diskrete kredittvurderingen som skjer i nettbutikken, fremfor gjennomgangen av privatøkonomien som skjer i mange fysiske butikker.
– Det er helt åpenbart at mange synes det kan være ubehagelig å be om finansiering og få en gjennomgang av økonomien over en disk. På nett oppleves det nok som en fordel at du i større grad får utført dette på en diskret måte. Vi har også sett stor fremgang med de fysiske butikkene som tilbyr våre finansieringsløsninger. Her gjennomføres hele prosessen diskret og enkelt på mobilen. Anonymitet betyr nok mer enn mange tror for kjøperne i enkelte situasjoner, sier markedsdirektøren i Klarna.
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18-74 år.
(Pressemelding)