Illustrasjonsfoto: Partnerstudio

Vekst i julehandelen på nett, men billigere produkter

Klarna melder at samtidig som julehandelen på nett fortsetter å øke, har spesielt menn kjøpt billigere produkter nå de to første ukene i desember enn de gjør ellers i året.

Publisert

Dette ifølge Klarnas rykende ferske innsikt i nordmenns julehandel: – Det ser ut som menn intensiverer handlingen sin i takt med at julaften nærmer seg. Samtidig kjøper de rimeligere produkter enn de pleier å gjøre ellers i løpet av året. Om det betyr litt billigere julegaver under treet, eller om de har handlet til seg selv gjenstår å se mandag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Mens det resten av året er slik at menn bruker mer per kjøp enn kvinner, har dette forandret seg markant i de to første førjulsukene.

– Det er en klar tendens at menn har brukt mindre penger per kjøp før jul, mens kvinnene bruker mer enn de gjør til vanlig. Det betyr at forskjellene i snittkjøp har jevnet seg ut i julehandelen, sier Elvestad.

Menn og kvinner handler ulikt

Litt overraskende: Menn doblet innkjøp av skjønnhet – kvinner øker kraftig på elektronikk.Ifølge en representativ undersøkelse*) Klarna har foretatt oppgir hele 35 prosent av norske menn at de vil gjøre sine første julegaveinnkjøp i desember. 11 prosent kjøper ikke julegaver i det hele tatt. Blant kvinner er de tilsvarende andelene 20 prosent og seks prosent.

Menn har også doblet sine innkjøp av mote- og skjønnhetsprodukter de to første desemberukene. Kvinnene har på sin side tredoblet sine elektronikkinnkjøp sammenliknet med en vanlig handledag.

Analysen av alle kjøp foretatt i flere tusen norske nettbutikkene med Klarnas betalingsløsninger i de to første ukene i desember, viser også en helt klar hovedtrend. Black Week i slutten av november vokste betraktelig mer i nettbutikkene enn julehandelen så langt har gjort.

Thomas Elvestad: – Vi tror stadig flere legger mer av julehandelen til Black Week. (Foto: Klarna)

Legger julehandelen til Black Week

– Våre mange samarbeidende nettbutikker har hatt en vekst de to første ukene i desember sammenliknet med i fjor, men den er betydelig lavere enn under årets Black Week. Vi tror stadig flere legger mer av julehandelen til Black Week, noe som kan skyldes at butikkene ofte tilbyr enda bedre priser da, sier Elvestad.

Yngre handler mindre, eldre mer

I løpet av de to første julehandelsukene i desember er det også store utslag når omsetningstallene fordeles på aldersgrupper og sammenliknes med en gjennomsnittlig handledag. For mens gruppen over 66 år står for den kraftigste prosentuelle økningen, bruker aldersgruppen mellom 18 og 25 år mindre i snitt på nett enn ellers i året.

– Norske mammaer og pappaer får nok ønske seg snille barn til jul. De yngste har både brukt mindre penger på nett enn de gjør i løpet av en vanlig måned, og de har hatt færre antall kjøp. De eldre nettshopperne ser på den andre siden virkelig ut til å ha fått øynene opp for netthandel av julegaver i år, sier Elvestad.

*) Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 3-7. oktober. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS