Amfi Verdal, holder til i et gammelt meieri. I kampanjeperioden la senteret ut innlegg på Facebook og Instagram om hvilken butikk som var «ukens butikk», og hvilken som skulle være den neste. Først ut var B-young Verdal.

Amfi Verdal nominert til årets kampanje

Amfi Verdal har meldt seg på til kåringen av Årets Kampanje. «Ukens butikk» er kampanjen kjøpesenteret i Verdal deltok med. Kampanjen ble en suksess og søknaden har ført til at kjøpesenteret er en av årets tre nominerte.

Publisert

AMFI Verdal har beliggenhet i et gammelt meieri, det kan by på 32 ulike butikker og virksomheter, her er det reisebyrå, apotek, renseri, vinmonopol, en egen helse- og velværeavdeling og hotell. Senterleder for Amfi Verdal er Tove Merakerås hadde ikke mulighet til å snakke med oss nå, men Retailmagasinet har snakket med Berit Benum, i klesbutikken Mambo og fått opplysninger om kampanjen fra henne.

Berit Benum, butikkleder på Mambo.

– Vi har en god senterleder i Merakerås og kampanjen som heter «Ukens butikk» var hennes idé i samarbeid med markedsrådet på senteret, forteller Benum.

Kampanjen pågikk i perioden uke 20 til uke 37 i 2021, alle butikkene fikk velge hvilken uke de ønsket og fikk da spesiell omtale og mulighet til å profilere seg ekstra gjennom kjøpesenterets egne kanaler den uken. Det ble orientert godt om kampanjen på butikkledermøte i forkant.

Vellykket kampanje

De enkelte butikkene har vært veldig godt fornøyd med kampanjen. Effekten har vært god, og forretningene har hatt en omsetningsøkning på 30 til 70 %. Dette selv om de ikke hadde noe spesielt fokus på salg i uka de var Ukens butikk. Denne trenden har gledelig nok fortsatt utover kampanjeperioden.

Det er vanskelig å si akkurat hvorfor Amfi Verdal ble nominert, men senterlederen tror nok at det var en god kampanje, og at den gav så gode resultater er en grunn.

– Noe av det som var spesielt med denne kampanjen er at den gav gode resultater med små kostnader for hver enkelt butikk, sier Benum. Senteret tok kostnaden med en liten teaser-annonse i lokalavisa, Innherred i forkant. Videre har de brukt sosiale medier som Facebook og Instagram og hatt forskjellige innlegg om den spesielle butikken gjennom uka. Det kan være kundeklubbtilbud, fagvideoer, tilbud, nyheter, moteshow, livesendinger, filmsnutter osv. Fysisk på senteret ble alle butikkene pyntet med masse blå ballonger, blå plakater og andre blå effekter i sin uke, slik at kundene lett skulle se hvem som var Ukens butikk.

Presentasjon av butikklederne

Butikklederne ble profilert og de ble intervjuet av senterlederen i forkant. Presentasjonene var utradisjonelle og litt humoristiske, her skulle det komme fram noe nytt som folk ikke visste fra før.

Da butikken Mambo, som Benum jobber i hadde sin uke, feiret butikken sin 7-årsdag. De hadde tilbud med 25% på alt og det var den beste dagen i butikkens 7-årige historie, resultatmessig. Hun tror mye av det skyldes Ukens butikk-kampanjen.

Godt samhold og samarbeid

Butikkene på senteret har samarbeidet godt og vært flinke til å dele hverandres omtaler og innlegg. – Denne kampanjen har vært en suksessfaktor, alle har bidratt og butikklederne har engasjert seg, sier Berit Benum.

– Jeg er mektig imponert over hvor flinke senterets folk var til å dele innleggene til hverandre! Vi forsøkte også å begrense andre innlegg på sosiale medier, slik at vi fikk fullt fokus på den enkelte butikk gjennom uka. Alle innlegg ble også lagt ut digitalt i vår lokalavis, skriver Tove Merakerås i søknaden.

Ny kampanje 2022

Senteret har startet en tilsvarende kampanje i 2022, men nå på litt andre tidspunkt, de holder kampanjepause i sommerferien og med har en litt annen vri på presentasjonen. Nå trekker de f.eks. fram norske og lokale leverandører.

Powered by Labrador CMS