Senterledelsen på Amfi Vågsbygd hyller og takker sine egne kunder med stjerner på gulvet. Fra venstre: Christina Omland, Svein Olav Birkeland, Anja Lian og Tor Helge Müller.Alle foto: Ivar Kvistum
Nærsenterets store triumf
Du må ikke være størst for å bli best. Det har Amfi Vågsbygd bevist ved å bli utropt til Årets Kjøpesenter i Norge.
– Vi hadde kjøpt inn gullhatter til alle, sånn i
tilfelle. Men vi gjemte dem under bordet, for vi trodde egentlig ikke at vi
skulle vinne.
Senterleder Christina Omland forteller begeistret om den
store kvelden da det umulige ikke bare ble mulig, men faktisk skjedde.
Senteradministrasjonen fra Amfi Vågsbygd i Kristiansand satt i salen under
festmiddagen på Retail Arena på Gardermoen og fulgte spent med på
prisutdelingen.
Christina Omland trodde knapt det var mulig for et mellomstort bydelssenter å gå helt til topps.
De visste at de var blant de tre nominerte til den
gjeveste prisen, Årets Kjøpesenter. Men å gå helt til topps og bli utropt som vinner,
var for mye å håpe på.
Hva kan egentlig et mellomstort bydelskjøpesenter i
Kristiansand med 35 butikker og 775 millioner kroner i fjorårsomsetning stille
opp mot de store kanonene? I dette tilfellet Ski Storsenter og Vestkanten
Storsenter i Loddefjord, Bergen, som var de to andre nominerte. Begge har en
årsomsetning som passerer to milliarder kroner med overlegen margin.
Amfi Vågsbygd
Senteret omsatte for 775,1 millioner kroner i 2024, en
økning fra 535,6 millioner kroner i 2016.
Omsetningen per kvadratmeter var hele 67.438 kroner i
2024.
Antallet besøk har økt fra 2,152 millioner i 2016 til 2,528
millioner i 2024.
35 butikklokaler, 100 % utleid og med venteliste for
etablering.
Men så skjedde det utenkelige likevel. Fem lykkelige og
lamslåtte sørlendinger tok på seg gullhattene og ble klappet fram av en samlet
retailbransje for å motta hederen på vegne av kjøpesenteret de leder, lever og
ånder for.
– Jeg skjønte det ikke før juryen sa dette med høy
omsetning per kvadratmeter. På forhånd hadde jeg regnet ut at vi hadde den
høyeste av alle finalistene, røper Omland.
Inspirasjon for de små
Det er ikke ofte at mellomstore kjøpesentre går helt til topps i kåringen. Det gjorde det særlig stas, ikke bare for dem som ble ropt opp på podiet, men også for mange andre.
– Det var flere som kom bort til oss og gratulerte. At vi
ble Årets Kjøpesenter, er også til inspirasjon for andre som ser at det er
mulig for et mindre senter å vinne, sier driftsleder Tor Helge Müller.
Han er ikke bare driftsleder, men etter alle praktiske
formål en hel driftsavdeling samlet i én person. Større er ikke forholdene i
dette kjøpesenteret. Müller har en agronomutdannelse i bunnen, og omtrent som
en gårdbruker må han løse alle typer oppgaver i hverdagen.
Senterleder Christina Omland og driftsleder Tor Helge Müller feiret seieren med Amfi-logoen på hver sin underarm.
Amfi for evig
Driftsleder Müller og senterleder Omland tar imot
Retailmagasinet på Lykke Interiør & kaffebar – ett av flere spise- og samlingssteder
på senteret – sammen med markedskoordinator Anja Lian og eiendomssjef Svein
Olav Birkeland hos Thon Gruppen region sør.
Sistnevnte minner om at størrelsen ikke bare har
betydning for hvilke muligheter man har til å utvikle selve kjøpesenteret. Det legger
også føringer for mulighetene til å konkurrere.
– Bare å skulle sende inn et bidrag til konkurransen er
en ganske krevende prosess for et lite senter. Det skal leveres dokumentasjon
innenfor hele 22 ulike kriterier, minner han om.
– Viktig vinner
Det skjer ikke ofte at de mindre kjøpesentrene med 30 til 50 butikker går helt til topps i konkurransen om å bli Årets Kjøpesenter. Derfor er det både stas og viktig at seieren gikk til Amfi Vågsbygd denne gangen, mener prosjektleder Tomas Oberg i Norsk Retail Hub.
– Det er gøy å kunne motbevise påstander om at dette bare er for de store. Det er viktig for prisen og for oss at de mindre sentrene er med i konkurransen, sier han til Retailmagasinet.
Hverdagen er tilbake på senteret. Men selv om den store bransjefesten
er over, er det ikke mulig å besøke Amfi Vågsbygd uten å få med seg at dette er
et vinnersenter. Mange av de ansatte bærer T-skjorter som forkynner at de
jobber på «Årets Kjøpesenter».
Og gulvet er prydet med» walk of fame»-stjerner
som skal vise kundene takknemlighet og minne om at de har en stor del av æren
for prisen gjennom den gjensidige lojaliteten og trofastheten mellom senteret
og lokalsamfunnet.
Stjernene på gulvet kan tas av igjen med tiden. Men det
mest varige tegnet på Amfi Vågsbygds seier er av det mer permanente slaget.
Senterleder Christina Omland og driftsleder Tor Helge Müller viser smilende
fram hver sin venstre underarm. Begge er nytatoverte – med Amfi-logoen.
– Vi var jo sikre på at vi ikke kom til å vinne. Men siden
vi var blant de nominerte, følte vi oss som vinnere uansett. Så derfor … «in
the heat of the moment», som det heter … sa jeg at dersom vi vinner, så
tatoverer vi senterlogoen på armen, forteller hun.
Driftslederen smiler også. Han kunne jo ikke være dårligere,
selv om det ikke var hans idé.
De unge er fremtidens kunder
Både senterlederen og driftslederen er født i 1977 –
samme år som Amfi Vågsbygd åpnet dørene første gang. Den gang var det færre
butikker det som da het Vågsbygd senter, og Vågsbygd var fortsatt mer bygd enn
bydel.
Senterets innsats for å utvikle seg i takt med
lokalsamfunnet, er noe av bakgrunnen for at juryen lot seg imponere.
Nettopp på grunn av utviklingen og veksten i bydelen er det
en overvekt av tenåringer, og av godt voksne i 50-årene. For Amfi Vågsbygd er
det viktig å bli opplevd som et naturlig samlingspunkt for nærmiljøet, enten
det er de eldre stamkundene som bruker senterets kafeer og møteplasser som en
forlengelse av sin egen stue, eller ungdommene som «henger på senteret» etter
skoletid.
Ungdom i nærmiljøet er mer enn velkommen på senteret, som skal være et samlingspunkt for alle generasjoner.
Senteradministrasjonen gjør det helt klart at de unge er velkommen,
uten at de nødvendigvis forventer at de skal legge igjen ukepengene sine.
– Dette er fremtidens kunder, konstaterer Christina
Omland.
Og for å understreke poenget sender en av stjernene på
gulvet en hilsen direkte til de unge: «Takk til Vågsbygds fine ungdom – dere er
fremtiden», står det skrevet rett ved inngangen til det kommunale Vågsbygd
kultursenter der mange av de unge oppholder seg.
– Vi har veldig god dialog med de to skolene som ligger
rett ved siden av senteret, og noen ungdommer får muligheten til å jobbe litt
for oss også. Det fungerer veldig godt, sier Tor Helge Müller.
Ansatte i fokus
I likhet med mange andre ansatte på Amfi Vågsbygd viser Jonny Olsen hos Sport 1 stolt fram at han jobber på Årets Kjøpesenter.
«Med en presis og effektiv markedsstrategi har senteret
befestet sin posisjon i sitt markedsområde og skapt en sterk lojalitet blant
kundene», konstaterer juryen som premierte Amfi Vågsbygd.
Dette gjenspeiler seg i måten senteret bruker sosiale
medier. Glamorøse modeller fra kjedenes eget reklamemateriell må vike plassen
til fordel for butikkansatte. Rundt 100 av dem – altså rundt halvparten –
bidrar i bilder og filmsnutter.
– Vi vil unngå det polerte. I stedet satser vi på
gjenkjennelse, gjerne med et glimt i øyet. Det er gøy at vi får så mange av de
ansatte til å bidra foran kameraet. Og i stedet for å skulle bruke kanalene til
bare å markedsføre produkter, prøver vi å synliggjøre kunnskapen og kompetansen
til dem som arbeider i butikkene, forklarer Anja Lian.
Hun er den ene av to markedskoordinatorer som begge deler
tiden likt mellom Amfi Vågsbygd og «søstersenteret» Sandens i Kristiansand
sentrum. Den andre er Sebastian Salte. 26-åringen har hovedansvaret med å få
senteret til å skinne i sosiale medier, gjerne rettet mot yngre målgrupper.
– Det krever helt andre måter å kommunisere på for å nå
dagens 10- til 19-åringer, konstaterer eiendomssjef Svein Olav Birkeland.
Og det lykkes senteret med i stor grad, ikke minst på Tik
Tok der senteret brukte fem måneder på å høste 400.000 visninger. 80 prosent av
seerne er under 35 år.
Men det er ikke bare de yngste som treffes gjennom
sosiale medier. Naturligvis fordeler aldersgruppene seg ulikt på de
forskjellige kanalene, men felles for Amfi Vågsbygds digitale satsing er å
bygge lojalitet, eierskap og tilhørighet, ofte i tett tilknytning til senterets
mange aktiviteter.
Det digitale aktivitetsnivået er høyt og jevnt. Og noen
ganger treffer de den virale planken skikkelig. Lian viser fram en videosnutt
på mobilen som kan skilte med over 82.000 visninger og over 951 likes – i
skrivende stund.
Saeed Hassan Zadeh har nylig åpnet Verdne på bordet, og Karin Hildén er blant kundene som har oppgaget det spennende utvalget.
Audun Bay Gundersen hos Pets slår av en prat med kollega Daniel Glomset fra Clas Ohlson. Begge framhever det gode samarbeidet mellom butikkene som en nøkkel til senterets suksess.
Mer enn et kjøpesenter
Amfi Vågsbygd har som mål å være «mer enn et
kjøpesenter». Lag, foreninger og andre aktører i nærmiljøet inviteres inn for å
bidra med engasjement og fellesskap, for eksempel gjennom bruktmarked, der
privatpersoner leier seg plass som selgere. En del av leieinntektene går til en
frivillig organisasjon som rydder plast fra havet.
Festivalen Vågsbygddagene er et annet tiltak i samarbeid
med bydelsrådet og lokale idrettsorganisasjoner. Målet er å bekjempe
utenforskap.
I tillegg arrangeres en lang rekke aktiviteter som skal
sørge for at senteret framstår som en viktig møteplass og en aktiv del av
lokalsamfunnet.
Omfattende oppgradering
Men engasjement og relasjoner bygges ikke bare i sosiale
medier, selv om digitale kanaler blir stadig viktigere i markedsføringen. Selve
senteret – både butikker og fellesarealer – må fungere for å holde stillingen. I
fjor ble en omfattende oppgradering til flere titalls millioner kroner
ferdigstilt.
Barbro Kristiansen nærmer seg egentlig pensjonsalder, men daglig leder Kirsti Langfeldt er glad for at hun gjerne vil fortsette hos Lekia en stund til.
Gulvfliser, himling, LED-belysning og farger er i tråd
med den nye Amfi-profilen. Oppussingen er total over tre etasjer, inkludert
både kundetoaletter og parkeringskjelleren.
I prosessen er sju butikker flyttet på. Dermed fikk man
plass til den lenge etterlengtede Clas Ohlson-butikken, slik at vågsbygdingene
også er selvforsynte med praktiske dingser.
Og dessuten, man har fått plass til et torg og
samlingspunkt for kundene også i senterets andre etasje. Oppgraderingen førte
også til at 85 prosent av butikkarealene er oppgradert og fornyet.
For Amfi Vågsbygd er det viktig å ha en butikkmiks som
ivaretar behovene i nærmiljøet, slik at man hindrer lekkasje til sentrum og til
Sørlandssenteret på den andre kanten av byen.
Når befolkningen endrer seg, må også senteret endre seg. Derfor
er senterlederen veldig godt fornøyd med at «Verden på bordet» er kommet til
for å kunne betjene en stadig mer mangfoldig befolkning, både i opprinnelse,
kultur og matvaner.
Saeed Hassan Zadehs største butikk ligger i sentrum, men
han så at tiden var inne for å etablere en mindre filial i Vågsbygd.
– Det trengtes et tilbud som dette også på denne siden av
byen. Så langt er jeg godt fornøyd. Her på senteret er det både koselig,
sosialt og trygt; vi har praktisk talt ikke svinn her, sier han til
Retailmagasinet.
Audun Bay Gundersen i dyrebutikken Pets og Daniel Glomset
i Clas Ohlson bekrefter mye av det samme.
– Det er god stemning og fint samarbeid på tvers av
butikkene. Vi spiller hverandre gode, sier de.
Juryens vurdering
Prisen for Årets Kjøpesenter ble utdelt på Retail Arena,
i regi av Norsk Retail Hub, 13. mars. Juryen uttaler dette om Amfi Vågsbygd:
«Blant tre svært sterke kandidater har ett senter
utmerket seg med en særlig gjennomtenkt og målrettet utvikling. Med en presis
og effektiv markedsstrategi har senteret befestet sin posisjon i sitt
markedsområde og skapt en sterk lojalitet blant kundene. Gjennom en imponerende
oppgradering av både arealer og kundeflyt har senteret ikke bare styrket sin
attraktivitet, men også skapt en mer sømløs og innbydende handleopplevelse. Med
høy omsetning per kvadratmeter, solid drift og en tydelig visjon for fremtiden
har dette senteret bevist at det er en drivkraft i sitt område.»
At det er god stemning, blir til fulle bekreftet når vi
besøker Kirsti Langfeldt og Barbro Kristiansen hos Lekia. Barbro har arbeidet
her i 21 år og har egentlig nådd pensjonsalder. Men hun får seg ikke til å
forlate arbeidsplassen og det gode fellesskapet på senteret riktig ennå.
Rune Vikøyr var bare 12 år da han begynte å jobbe litt i farens nye sportsbutikk på senteret. Nå er det han som er eieren.
– Jeg kommer til å gå igjen her. Jeg skal bli et
kjøpesenterspøkelse, spøker hun.
Et helt liv på senteret
I så fall blir hun neppe det eneste gjenferdet i
senterets lokaler, i hvert fall ikke hvis langvarig innsats på samme sted øker
sjansene for å gå igjen.
Rune Vikøyr var bare 12 år gammel da faren hans åpnet
sportsforretning i det helt nybygde senteret i 1977. Rune ble satt i arbeid fra
første stund; enkle oppgaver som å rydde og gå ut med søppel. I dag er det han
som eier butikken som nå tilhører Sport1-kjeden.
Rune Vikøyr er ikke i tvil om hva som gjør Amfi Vågsbygd
til et senter som fortjener en pris:
– Det handler om menneskene, ikke bare butikkene. Her
jobber det folk som har et faglig eierskap til det de gjør. Det gir senteret et
mer personlig preg, sier han.
De tette båndene mellom senteret og nærmiljøet viste seg
også da Amfi Vågsbygd ble hedret som Årets kjøpesenter.
– Også kundene våre opplever det som en anerkjennelse at deres
senter er best i Norge, sier markedskoordinator Anja Lian.
Eiendomssjef Svein Olav Birkeland illustrerer poenget med
å fortelle om hva som skjedde da det var kakefest på senteret for å feire
prisen:
– Jeg sto og spiste kake sammen med en fornøyd kunde som
sa: Dette har jeg bidratt til ved å handle her i alle år.
Administrasjonen på Amfi Vågsbygd inviterte kunder og ansatte på kakefest for å feire seieren. Fra venstre: Christina Omland, Tor Helge Müller, Anja Lian og Sebastian Salte.Foto: Amfi Vågsbygd