Dani Winther – godt fornøyd med tingenes tilstand etter at tre butikker forsvant ut.Foto: Amfi Florø
Senteret mistet tre butikker – erstattes av tre tungvektere
Tre butikker falt ut på Amfi Florø omtrent samtidig, men erstattes av tre tungvektere: Normal, Burger King og Dressmann. Senter- og driftsleder Dani Winther har lov til å smile i skjegget: Eventuelle nykommere må stille seg i kø.
– Tre butikker stengte på kort tid, men det er attraktive nye
leietakere dere får inn?
– Definitivt!! Det er tre giganter som kommer til Florø, forløpet til de
stengte butikkene kan jeg fortelle kjapt om: Dessverre,
så gikk Mekk og Vi:Ki på senteret (lokal klesbutikk) konkurs tidlig i 2024. Det
er aldri gøy når butikker må stenge portene sine, men vi hadde heldigvis hatt
en god dialog med Normal en stund og visste at de ønsket etablere seg hos Amfi
Florø når muligheten bydde seg. Zavanna som var nabobutikken til Mekk slo aldri
helt an i Florø, men de gjør det for øvrig bra i resten av landet – var på
utgående kontrakt og fikk tilbud om en tidlig exit som de takket ja til., svarer senterlederen.
Slik
fikk man frigjort 600 m2 til Normal, ved å slå sammen disse lokalene. Det har
vært en liten prosess rundt dette, da det var 40 cm høydeforskjell på lokalene
og en total ombygging.
– Normal er et konsept som virkelig er i vinden, de tilbyr
kjente merkevarer til veldig lave priser. Det er ikke noe hemmelighet at dagens
samfunn preges av generelt dårligere råd enn tidligere, så denne etableringen
kommer absolutt på riktig tidspunkt. Normal er også ekstremt flinke på å fornye
seg, det vil alltid være nye spennende sortiment i hyllene fra uke til uke noe
som gjør butikken enda mer attraktiv. sier Winther.
Åpningsdato blir 6. juni.
Leier ut til lokale kunstnere
Senterlederen mener at Vi:Ki-lokalet kanskje er kanskje byggets flotteste, og befinner
seg midt i hjertet av senteret. Med Vinmonopolet og hovedinngang i en ende, og
BK, Normal og Rema1000 i andre enden – så befinner de seg midt i smørøyet.
– Her
kommer Dressmann inn, Nordens største kjede for herreklær. Vi er selvsagt
ekstremt fornøyde med denne etableringen, og er definitivt en butikk som har
vært etterspurt i byen, sier senterlederen.
Han tillater seg en liten digresjon, med en oppfordring til andre senterledere:
– Dressmann åpner ikke opp før i september, og
stengte porter er ikke noe vi hos Amfi Florø liker særlig godt. Vi valgte
derfor leie ut lokalet vederlagsfritt til lokale kunstnere som har fylt opp
lokalet med farger, engasjement og lys – jeg anbefaler alle mine kollegaer som
er i samme bransje om å være løsningsorienterte, det finnes masse gøy man kan
gjøre med tomme lokaler. Her får man stille ut kunsten sin, det er åpent for
publikum hver dag og man har til og med ny-begynnerkurs om man ønsker. Det har
vært et fantastisk engasjement rundt dette prosjektet, sier Winther.
Uprøvd konsept i Florø
– Burger King inn, hvordan vil det slå ut? Passer med en slik
aktør på sjøkanten?
– Et slikt fast-food-konsept er uprøvd i Florø, og vi har stor tro på at dette
konseptet skal slå an skikkelig, her blir det tilrettelagt for suksess i form
av ombygging og utbygging av en fullverdig vinterhage for uteservering.
Alf-Mangor Johannesen som har franchise for Burger King, Peppes og flere, er en
dyktig forretningsmann, vi er kjempeglade for å få et av verdens største brands
til Florø med AMJ-gruppen bak rattet. Jeg tør påstå at dette blir en av de
flotteste BK-lokasjonene man har sett, men utsikt rett ut i Nordsjøen og til
idylliske øyer, samt fire store brygger for båt-trafikk rett utenfor inngangen
sin, forklarer Winther.
Uavhengig av omsetning mener de at er merverdien av å få et så stort brand til den
lille byen sin er veldig stor.
– Det et er potensielt et springbrett for at andre
aktører også velger satse på Florø, og siden det er fult på senteret nå, så må
man se på lokasjoner i sentrum og revitalisere handelsnæringen i gaten. Det er
ingenting som hadde gjort meg lykkeligere enn gode synergier mellom senter og
sentrumsnæringen. Vi tenker også på arbeidsplassene Burger King genererer, og
all den viktige arbeidstreningen de kan tilby, sier Winther.
– Hva mener du om butikkmiksen etter at alle de nye
leietakerne er på plass? Bedre enn før?
– Vi er et relativt lite senter, men vi har en god butikk-miks. Vi er så
heldige at vi har en dyktig eiendomssjef i Anlaug Asbøll som tenker nøye
gjennom hver etablering og mulighet – det er ikke alltid at et godt brand vil
gjøre det godt på huset når miksen allerede inneholder samme type utvalg. Vi
har et variert og godt utvalg av butikker nå, og skal kunne treffe de fleste
segment.
Må stille seg i kø
– Fortsatt noen bransjer eller konsepter du savner på senteret?
– Akkurat nå så er Amfi Florø i den posisjonen som vi ønsker å være for de
kommende årene, vi har bygd og etablert for fremtiden. Det er for øvrig mange
konsepter som er uprøvd i Florø, men de må stille seg i kø! – avslutter senterlederen litt triumferende.