Senterleder Magnar Vetvik på Amfi Åkrehamn med prisen som viser at det er kåret til månedens bedrift på hjemstedet.

Fullt senter på Åkrehamn

Amfi Åkrehamn er fullt utleid og opplever fin vekst. Pandemien har de merket lite til.

Publisert

Amfi Åkrehamn fikk i fjor en omsetning på 306 millioner av en trafikk på 882.065 kunder.

– I år forventer en økning på fire prosent, sier senterleder Magnar Vetvik til Retailmagasinet.

Pr. i dag huser senteret 30 butikker, fordelt på 8.000 m² utleieareal. Nylig åpnet en ny Kid-butikk på 400 m².

– Nå har vi fullt senter, noe vi er meget fornøyd med, smiler Vetvik.

Amfi Åkrehamn er Karmøys ledende senter.

Han er også fornøyd med butikkmiksen som blant annet inneholder kjeder som REMA 1000 og Kid.

– Apotek 1 og Sport Outlet er også butikker med god omsetning, legger senterlederen til.

Senteret har dekning i de viktigste bransjene, med et par unntak. Vetvik erkjenner at de savner en god jernvarebutikk.

– Vinmonopol har vi også lyst på, men vi klarer å vente litt til. Vi registrerte at Aksdal fikk pol nylig, sier han.

Merket lite til korona

Da pandemien brøt ut i vår, hadde også Amfi Åkrehamn den samme problemstillingen som alle kjøpesentre: Holde åpent eller ikke? Etterhvert ble det full åpning og et omsetningsmessig godt år da nordmenn måtte holde seg innenlands.

Alt av belysning i fellesarealene er skiftet til LED.
Det ble jul på senteret også denne vinteren.

– Pr. i dag er den eneste konsekvensen av koronaen at reisebyrået vi har som leietaker, holder stengt. De kommer neppe til å åpne på denne siden av nyttår, sier Vetvik

Eneste på øya

Amfi Åkrehamn er det største kjøpesenteret på øya Karmøy. Kommunen har tre småbyer –Åkrehamn, Kopervik og Skudeneshavn – samt flere tettsteder. Amfi Åkrehamn fungerer som senter for hele øya.

I nabokommunen Haugesund ligger to store sentre. Oasen ligger formelt også i Karmøy kommune, men på Haugesund-siden av brua. Amanda ligger ytterligere noen kilometer nordøst

Karmøy kommune har en befolkning på 42.186, og det er en viss befolkningsøkning. I 2. kvartal meldte SSB om en befolkningsøkning i kommunen på 63. Prognosen er en stabil befolkningsutvikling fram til 2050.

Moderne

I mars vil Magnar Vetvik feire 25 år som senterleder. Han begynte som kombinert vaktmester og senterleder og har fått med seg flere utvidelser i løpet av det kvarte århundret. I 2007 var det tid for en større ombygging og utvidelse, og en ny utvidelse skjedde i 2015/16 for å få plass til en utvidet REMA-butikk. Siste utvidelse var i 2017 med 1500 m².

Både eksteriøret og fellesarealene fremstår som moderne når Retailmagasinet er på besøk.

Sport Outlet har god omsetning.

Senteret har også god standard på det driftstekniske. Alt av belysning i fellesarealene er skiftet til LED, noe som gir økt levetid og lavere strømutgifter.

Senteret har 300 gratis parkeringsplasser som dekker behovet godt, unntatt i høytidene hvor det kan være knapt med plasser. De har én elbillader, men foreløpig ingen hurtiglader.

Digital markedskommunikasjon

Senterledelsen på Åkrehamn består av senterleder, 30% markedskoordinator og 30% vaktmester.

Kommunikasjonen ut mot kundene skjer i all hovedsak via sosiale medier og gjennom lokale mediebedrifter.

– Det er særlig Facebook og Instagram det går i. Og kundeklubb har vi naturligvis, nå med 6.650 medlemmer. Kundeklubben er særdeles god markedsføring, forteller Vetvik.

Det er markedskoordinatoren som holder tak i markedsføringen, og leverandør av kundeklubb-løsningen er Placewise.

Senteret gjør noe annonsering i lokalaviser – i digitale utgaver da papiravisene er lagt ned på Karmøy.

Trend er blant de årlige eventene.

Amfi Åkrehamn har faste markedsaktiviteter som gjennomføres i løpet av året, blant annet prisfest vår og høst, Trend motevisning og selvsagt Black Week. For de yngste har man Barnas Dager. Maskotene Amfelia og Osker bor i et hemmelig hus på kjøpesenteret, men under Barnas Dager blir de store og går rundt på senteret for å hilse på de minste gjestene på Amfi Åkrehamn.

Powered by Labrador CMS