Ambiente blir det største eventet innen «consumer goods» i verden i år, med egen seksjon for horeca. (Foto: Messe Frankfurt)
Ambiente er verdens største event innen consumer goods.

Ambiente 2024: Vokser videre

Etter to års opphold grunnet pandemien var Ambiente, Christmasworld og Creativeworld tilbake igjen i Frankfurt i januar tidligere i år. Foran 2024-utgaven på nyåret ser messen sterkere ut enn noen gang. Den har vært utsolgt i flere måneder med ventelister for utstillere.

Publisert

Ambiente er verdens største messe innen consumer goods. 

26.-30. januar går arrangementet av stabelen på den gigantiske messearenaen Messe Frankfurt. Akkurat som som ifjor arrangeres Ambiente parallelt med de to World-messene: Christmasword og Creative World.

Norske utstillere i år er Røros Tweed, Sögne Home og Wik & Walsøe. Sistnevnte har vært med i en årrekke, blant med sin bestselger – serviset Julemorgen – mens de to andre debuterte i fjor.

Ambiente er delt opp i seksjonene Living, Giving, Dining, Working. I tillegg kommer den voksende innkjøps­plattformen Global Sourcing.

Kristin Vassnes, Sögne Home
Kristin Vassnes i Sögne Home debuterte på Ambiente i fjor og deltar igjen på nyåret.

I januar tidligere i år samlet messene ca 4.500 utstillere og ca 154 000 besøkere fra 170 land.

– Vi vokser både kvalitativt og kvantitativt. Vi utvider vi med tre nye hallnivåer for å skape mer plass til presentasjonene til våre utstilleres ved at vi fortetter arealene i hallene og dessuten plasserer programpunkterna i foajeene, sier Philipp Ferger, Vice President for Comsumer Goods Fairs, Messe Frankfurt.

Scandinavian Design

I seksjonen Living er det to regioner som dominerer, nemlig Skandinavia og Japan. Blant skandinaviske utstillere er Georg Jensen, IB Laursen, Broste Copenhagen, Stoff Copenhagen, Eva Solo, Muurla Design, Pappelina og Mifuko OY.

Giving i hall 4.2 vil bestå av 300 utstillere.

Dining med HoReCa

Serveringsdelen Dining befester ifølge Messe Frankfurt sin posisjon som den viktigste globale markedsplassen for nye produkter for storkjøkken, bordekking og husholdninger. Her vil innovative serveringskonsepter bli vist på nyåret.

Dining-seksjonen i Frankfurt er størst i verden. På kommende messe vil den fylle hele den vestre seksjonen av de mange messehallene i Frankfurt.

Dining på Ambiente i januar i år.

Bærekraft

Bærekraft går igjen som en rød tråd på Ambiente.  Utstillere kan søke om og få merket "Special Interest Ethical Style" hvis de oppfyller kravene i en av følgende seks kategorier: øko-vennlige materialer, øko-optimert produksjon, fair og sosial produksjon, recycling/upcycling design, håndverksbasert produksjon og bærekraftig produksjon.

Ambiente Living
Unge designere vil vise innovativ design i et eget område for talenter i hall 3.1.

Sourcing

Plattformen Global Sourcing omfatter Ambiente og Christmasworld og er verdens største innkjøpsportal utenfor Kina. På kommende messe øker den fra seks til sju hallnivåer. For innkjøpere som ikke har handlet utenlands før gir plattformen enklere aksess inn i internasjonal sourcing.

Ambiente 2023
Mye eye candy på Ambiente 2023.
Powered by Labrador CMS