Aker Brygge juledekor 2022
Sirkus preget dekoren for julehandelen på Aker Brygge. Senteret ønsker å skille seg ut.

Aker Brygge ville skille seg ut i julehandelen – kjørte sirkus og fikk god respons

Aker Brygge er finalist for prisen Årets innovative idé på Kjøpesenterkonferansen som åpner i dag. Kampanjen de er nominert for innebar at de brukte ny dekor i julehandelen og ga handleområdet preg av "Christmas Circus".

Publisert
En magisk verden og interaksjon med publikum.

Aker Brygge brukte sirkusfarger og tok inn elementer som sirkusdyr og sirkusartister i dekoren. De lagde events i form av sirkuspregede forestillinger og bygde flere photo points der familier kunne ta bilder.

– Vi gjorde dette selv om sirkus normalt ikke har noe med jul å gjøre. Vi ville bryte med julemønsteret og lage en annen stemning, sier destinasjonssjef Thomas Nygård.

Han bekrefter at slik dekor koster og at kampanjen tok en god del av budsjettet. Tidligere har Aker Brygge brukt markedsbudsjettet i medier, men denne ganger brukte de i stedet pengene på dekor og markedsføring i egne kanaler.

– Responsen var suveren. Vi fikk stor oppmerksomhet i sosiale medier, konstaterer Nygård fornøyd.

Destinasjonssjef Thomas Nygård og markeds- og kommunikasjonsansvarlig Mim Stang på Aker Brygge.

Dekoren ble satt opp i slutten av november og varte gjennom hele julehandelen. Destinasjonssjefen understreker at de er nøye på å gjenbruke dekorelementer fra tidligere år gjennom å transformere dem.

Årlig kjører Aker Brygge kjører stunts innvendig i handleområdet sitt i julehandelen, med et nytt tema hvert år.

– Det stor konkurranse om oppmerksomhet i julehandelen i Oslo. Vi er en stor spisedestinasjon, men ikke så store på handel. Derfor er det viktig at vi skiller oss ut, avslutter Thomas Nygård.

– En magisk verden med interaksjon med publikum

På utvendig lys og dekor har Aker Brygge et samarbeid med MK Illumination. Innvending har de i en årrekke hatt dekoratørene Parallell/Gyri Kvidahl og Josefin Johansson Studio som leverandører.

Utstillingen baserer seg mye på props design og gjenbruk som gjør den både unik og bærekraftig.

De to firmaene som opererer i samme bransje og samarbeider om utstillingene hos Aker Brygge.

Om dekoratørene

Josefin Johansson Studio er et designstudio basert i Oslo som leverer produksjoner innen Eiendom, Retail & Reklame. Bedriften arbeider tverrfaglig og er spesialisert innenfor visuell kommunikasjon innen utstillingsdesign, interiør og set design. Designstudioet er kjent for sine kreative og konseptuelle produksjoner.

Parallell er et sammensatt team med ulik dybdekunnskap som tilbyr kreative løsninger for alle typer av rom. Bedriften har også lang erfaring innen vareeksponering og utvikling av butikk, styling av kataloger, vindusutstillinger. Parallell er opptatt av å vekke oppmerksomhet, begeistring og engasjement rundt et produkt, merke eller konsept.

Josefin Johansson forklarer tanken bak kampanjen og konseptet til juleuniverset:

– Vi ville skape en atmosfære som inspirerer og tar publikum inn i en magisk verden. Dekoren illustrerer et surrealistisk lekende sirkus og tivoliverden i to grafiske fargekomposisjoner med overdimensjonert godteri, karuseller og sirkusdyr i ny drakt.

På photo points ble det tatt mange bilder som kundene delte i sosiale medier.

– Hva skilte denne kampanjen seg ut på?

– Nissens fravær. Juleuniverset er ikke som en forventet tradisjonell juleutstilling, her har vi hatt ambisjoner om å skape et litt annerledes magisk juleunivers som overrasker og sprer glede, svarer Johansson.

Dekoratørene produserer delvis selv i Josefin Johansson Studio sitt verksted/designstudio.

Produksjonen har hatt høyt fokus på detaljrikdom og interaksjon med publikum. Utstillingen baserer seg mye på props design og gjenbruk som gjør den både unik og bærekraftig.

– Vi jobber aktivt med konsepter over sesonger der rekvisita gjenbrukes i en ny form, sier Johansson.

Dekoratørene Gyri Kvidahl og Josefin Johansson.
Powered by Labrador CMS