Åhléns i House of Oslo I Vika var den siste i Norge som ble stengt da bygget ble fraflyttet og revet i 2017. (Arkivfoto: Odd Henrik Vanebo)

Åhléns fra varehus til markedsplass

På to år har Åhléns stengt 11 varehus i Sverige, og det stopper ikke der.

Publisert

Dette ifølge adm.dir. Gustaf Öhrn. Han bebuder i et intervju med Svenska Dagbladet ‘ekstreme endringer’, hovedsakelig fra fysiske butikker til digital handel. Åhléns kommer i fremtiden til å bli ‘en markedsplass’.

Ja ‘ekstreme endringer’ tvinger seg fram etter at Åhléns måtte bokføre et nytt tap på 131 millioner kroner i 2018, som føyde seg til flere års underskudd i varehuskjeden. Store investeringene ble gjort i løpet av året, blant annet i et nytt IT-system, men også i konseptet Åhléns Outlet som åpnet flere butikker. ‘Mote’ bidro til en negativ lønnsomhetsutvikling, opplyser Öhrn til avisen.

Öhrn snakker om en trist utvikling fordi varehusene har betydd så mye for cityhandelen spesielt i Stockholm.

Gustaf Öhrn bebuder enda større endringer. (Foto: Åhléns)

Konkrete endringer blir utformingen av varehusene, med større grad av utleie. Det legges opp til mer med partnere, vi trenger ikke å gjøre alt selv. Og vi må bli mer effektive, sier han.

Grunntanken er å gjøre om varehus til en markedsplass og selge varer som selskapet ikke eier gjennom samarbeidsavtaler med ulike partnere.

Slutt for Åhléns i Norge

I Norge hadde Åhléns butikker fram til 2017. I 2015 ble det besluttet å legge ned alle Åhlén-butikkene her i landet i løpet av to år: i Sandvika Storsenter, Linderud Senter, Storo Storsenter, Lambertseter Senter, Jessheim Storsenter, Vika Oslo, Oslo Grensen, Ski, Asker, Tønsberg og Fredrikstad i løpet av to år. Den siste som stengte, var i House of Oslo i Vika.

Powered by Labrador CMS