Spedify
Lagerbygget som Spedify når tar i bruk i Askim for 3PL-tjenester skal oppgraderes for titalls millioner kroner.

Spedify nær tidobler sin 3PL-kapasitet – går bredt ut i jakten på kunder

Sommeren 2022 startet Assistco på Rjukan selskapet Spedify for å satse på 3PL. Nå økes satsingen kraftig gjennom leie av det 25.000 m2 store lagerbygget i Askim som Intersport nylig har flyttet ut av og som nå rustes opp kraftig.

Publisert

Lagerbygget i Askim eies av Centennial som samtidig kjøper seg inn i Spedify. Det blir et av Norges største AutoStore-anlegg for 3PL-tjenester for næringslivet.

Stian Mårdalen, CEO i Spedify, forteller:

Stian Mårdalen og Andrew Heap
CEO Stian Mårdalen og forretningsutvkler Andrew Heap i Spedify er på kundejakt nå som kapasiteten er blitt mangedoblet.

– Etter bare noen få år har vi nådd full kapasitet på Rjukan. Den omfattende utvidelsen til Askim og samarbeidet med Centennial styrker vår forretningsmodell, og bekrefter i tillegg vår strategi om å tilby en av de mest forutsigbare og kundevennlige logistikkløsningene i markedet. Nå har vi kapasitet til langt flere kunder, mange som i dag bruker for mye tid på logistikk.

Mårdalen er begeistret for beliggenheten rett ved både svenskegrensa og E18. Lageret har automatisert høytlager for paller og transportbånd for både paller og pakker.

Med sine to lokasjoner får Spedify nå til sammen over 30 000 m2 med automatisert pallelagring og to AutoStore anlegg med totalt 60 goods-to-man plukkroboter.

På Rjukan har de 8.000 kasser, mens tallet i Askim er hele 60.000.

Ny deleier inn, 50/50

Endre Røsjø-eide Centennial kjøper seg inn i Spedify med en 50% eierandel.

Raymond Gabrielsen i Centennial uttaler:

– Vi ser stort potensial i Spedify og er imponert over deres visjon og evne til å tilpasse seg et raskt skiftende marked. Vår investering og engasjement reflekterer vår tro på selskapets fremtid og dets rolle i å forme logistikkbransjen. I tillegg passer dette godt inn i vår netthandelssatsning.

Går bredt ut i jakten på kunder

Pr i dag har Spedify en kundemasse som spenner fra mindre nettbutikker til større grossister innen elektro, bygg og møbler.

Høytlager Spedify
Bygget i Askim har høytlager

De er innstilt på at det vil ta tid å finne nye kunder som fyller hele kapasiteten.

– Vi skal sørge for å vokse gradvis og få inn de riktige folkene. At vi eier infrastrukturen og eiendommen, gjør at vi får en fin langsiktighet, sier Mårdalen.

Foreløpig er tre personer ansatt i Askim, og disse skal bidra til å hente inn flere etter hvert som virksomheten vokser. Stian Mårdalen poengterer at de ikke har til hensikt å fjernstyre driften i Askim fra Rjukan.

3PL er en trend

Spedify-sjefen viser til at 3PL vokser:

– Spesielt i Europa har denne trenden satt seg, og vi blir nå en viktig partner for å hjelpe andre selskaper. Mange spesialiserer seg kun mot netthandel, men med dette fleksible logistikksenteret, skal vi kunne håndtere alle som har lager- og logistikkbehov. Det er betydelige kostnadsbesparelser ved å sette dette bort til aktører som oss.

Spedify har ikke bare netthandlere som kunder, men også aktører med fysiske butikker.

– Bygget i Askim er godt egnet for 3PL-tjenester til omnikanal-aktører. Flere server både B2C og B2B, påpeker Andrew Heap, forretningsutvikler i Spedify.

Spedify jakter også grossister som kunder.

– Vi har god erfaring i å håndtere kvalitetskravene på terminaler rundt omkring i landet. Mange terminaler opererer med høye standarder, og dette er noe vi kan, sier Mårdalen selvsikkert.

Fordelt i to bygg har Spedify nå to AutoStore anlegg med totalt 60 goods-to-man plukkroboter.
Fordelt i to bygg har Spedify nå to AutoStore anlegg med totalt 60 goods-to-man plukkroboter.

Cross docking

Med det nye bygget kan Spedify satse tyngre på cross docking for importører og merkevareagenter.

De har nå både bygg og teknologi som egner seg for om- og samlasting og supplering av varer for kundene.

– Vi praktiserer dette i dag hvor kjeder legger innkjøpsordre, men krever at ordre leveres komplett til deres sentrale lager. Da kan vi ta imot innkommende sendinger hos oss og samle disse til en stor sending til f.eks en kjede, forklarer Heap.

Med 3PL slipper importør/agent og investere i eget lager infrastruktur lokalt.

Mårdalen og Heap peker på at Norge ikke med i EU og at det skaper utfordringer for utenlandske aktører som vil inn i Norge.

Kraftig oppgradering

Byggeier Centennial Eiendom har varslet at bygget vil bli oppgradert for "titalls millioner kroner". Byggesøknad for solceller på store deler av fasaden er levert kommunen.

I tillegg monteres et betydelig antall varmepumper. Miljøtiltakene vil bidra til langt mer effektiv og bærekraftig drift av bygget.

– Vi får et svært energieffektivt bygg. De store investeringene underbygger at begge eierne tenker langsiktig, avslutter Stian Mårdalen.

Powered by Labrador CMS