3PL: AutoStore-anlegget til B H Ramberg har 20.000 kasser, og kan utvides betydelig.
3PL: AutoStore-anlegget til B H Ramberg har 20.000 kasser, og kan utvides betydelig.

Med nytt logistikksenter: Skal vokse videre på transport og 3PL

Transport- og logistikkselskapet B H Ramberg har opplevd kraftig vekst de siste årene og har en posisjon blant de fem største på stykkgods i Norge. – Vi er i ferd med å lande vår nye strategiplan og skal fortsette å vokse, fastslår Terje Claussen overfor Retailmagasinet.

Publisert

Han er første daglig leder i selskapet som ikke kommer fra eierfamilien. Claussen har ledet selskapet siden 2009 etter en fortid hos NorCargo og Bring, og siden da er omsetningen femdoblet.

Transportselskapet ble etablert for 93 år siden. To fra fjerde generasjon jobber nå i familieselskapet.

Terje Claussen er daglig leder i B H Ramberg, med bilde av gründeren i bakgrunnen.
Terje Claussen er daglig leder i B H Ramberg, med bilde av gründeren i bakgrunnen.

Jakter nye kunder

Ramberg har en smalere produktstruktur enn de store konkurrentene Bring, PostNord og Schenker.

– Vi er et tradisjonelt selskap, men fremoverlent med nye, friske tanker, sier Claussen.

De har to hovedforretningsområder: Transport og logistikk/3PL-tjenester.

Ramberg ønsker seg flere kunder, både rene netthandlere og retailere. Retail utgjør 40-50% av omsetningen, og i tillegg har de en rekke industrikunder.

Påkostet nybygg

Etter å ha holdt til i Drammen siden etableringen flyttet Ramberg i fjor høst inn i sitt nye logistikksenter på Hanekleiva i Sande 20 km lenger sør. Bygget inneholder godsterminal, 3PL lagerhotell og hovedkontor.

Det er snakk om påkostede lokaler hvor det er lagt vekt på estetikk og kvalitet. Det merker Retailmagasinet når vi er på besøk.

– Vi flyttet fra fem forskjellige lokasjoner i Drammen til Sande. Det var en kompleks flytteprosess som i tillegg skjedde samtidig som vi tok i bruk ny teknologi, smiler salgs- og markedssjef Thomas Lindland.

Men kundene merket lite til prosessen, og omsetningen har vokst også i år.

ASKO er lokalisert på nabotomta med sitt gigantiske lager. Og det pågår flere andre byggeprosjekter i næringsparken.

– Dette blir en logistikk-hub på vestsiden av Oslofjorden, fastslår Claussen.

...som kan utvides

Logistikksenteret til Ramberg har en betydelig størrelse: 15.500 m2 med 20.000 pallplasser.

Takhøyden er på 15 meter.

Ramberg er blant de fem største på stykkgods i Norge.
Ramberg er blant de fem største på stykkgods i Norge.

AutoStore-anlegget har en kapasitet på 75.000 kasser, med fire lokasjoner. Så langt er 20.000 kasser tatt i bruk.

Ramberg har også tomt til å kunne bygge på ytterligere 8.000 m2 om de får god vekst over tid og det blir nødvendig.

Moderne lagerdrift

Rambergs godsterminal er helt integrert med 3PL-lageret, så varene går direkte inn i deres landsdekkende distribusjonsnett. Et hundretalls lastebiler er innom med varer inn og ut hver dag.

Ramberg leverer neste dag i alle byer opp til Midt-Norge.

– Driften vår er nesten helt papirfri. Alt styres med pc og nettbrett, forteller Lindland.

Det er stor bredde i godset på lagerhotellet til Ramberg.
Det er stor bredde i godset på lagerhotellet til Ramberg.

I pallereolene er ikke varene plassert pr kunde, men slik at man oppnår de korteste plukksløyfene. Ordrene pakkes for hver kunde i én sending. Først AutoStore-varer, og så varer fra pallereol.

I varemottaket tas det bilder av gods på vei inn, fra to vinkler. Kundene kan følge med via sporing på kundeportalen.

– Dette er en tjeneste kundene våre setter pris på, sier Lindland.

Lyset på lageret styres av bevegelsessensorer, og bergvarme dekker en god del av oppvarmingsbehovet. I neste omgang blir det også bli solceller på taket. Alle tiltakene har til felles at de vil spare strøm og benytte fornybar energi.

Lageret fylles

Det er et stort spenn i type varer på lageret. Blant annet har de eget lager og areal for håndtering av flytende væsker.

Lagringsplassen på gulvene begynner å bli fylt, observerer Retailmagasinet under vår befaring.

– Flere kunder har økt sine lagre grunnet forstyrrelser i forsyningskjedene samt den generelle usikkerheten i markedene, bekrefter Lindland.

Framover ønsker Ramberg derfor mer gods til pallereolene.

Fire terminaler

På Langhus sørøst for Oslo har Ramberg en terminal på 8.000 m2. De har også terminaler i Stavanger, Bergen og Trondheim hvor omlasting skjer, eksempelvis alle varer som skal til et gitt kjøpesenter byen.

I sentrum av disse tre byene kjører Ramberg fossilfritt. De har også distribusjonen for en kunde som Clas Ohlson i disse byene.

Kamera tar bilde av gods på vei inn og ut, en tjeneste kundene setter pris på. De kan følge med via sporing på kundeportalen.
Kamera tar bilde av gods på vei inn og ut, en tjeneste kundene setter pris på. De kan følge med via sporing på kundeportalen.

Last mile gjennom samarbeidspartnere

Ramberg jobber hovedsakelig mot B2B, men gjennom 3PL-tjenestene er de inne på hjemlevering og til pakkeutleveringssteder. Last mile-transporten gjennomføres av samarbeidspartnere som Bring og PostNord. Leveringsalternativene ligger inne på hver kunde i WMS.

Server internasjonale giganter

Ramberg er partner for en rekke store, internasjonale transportselskaper. Blant kundene er Freja, DSV, JAS, Nortrail og Dachser.

– Vi er nøytrale og driver ikke egen utlandstransport selv, sier Thomas Lindland.

Satser på godt arbeidsmiljø

Etter flyttingen fra Drammen til Sande markedsfører Ramberg etter ekstrahjelper i sin nye hjemkommune. Særlig i høysesonger som jul, påske og Black Week trengs ekstra bemanning. Ramberg ansetter både unge og tidligpensjonister som ekstrahjelper.

– Vi har mange dyktige mennesker med høy kompetanse og lang ansiennitet. Vi har et sykefravær som er godt under det normale i bransjen, noe som er et sunnhetstegn. Det tyder på trivsel og godt arbeidsmiljø. Vi bryr oss om alle ansatte, og de inkluderes, avslutter Terje Claussen.

– Nå kommer også Norge etter på 3PL

– Nå kommer også Norge etter på 3PL

Ramberg var blant de første til å tilby 3PL i Norge. Den første kunden fikk de allerede på slutten av 1970-tallet.

– 3PL blir mer og mer vanlig også her til lands. Vi har ligget bak Sverige og Danmark, men nå kommer vi etter. Flere ser fordelene som å slippe å justere bemanning på lageret opp og ned gjennom året og at logistikk-kostnadene blir en variabel kostnad. Vi tar oss kun betalt for reell bruk av lagerplass og for forsendelsene, sier Thomas Lindland.

Det nylig oppkjøpte selskapet SnapPack ble integrert samtidig med flyttingen til Sande. Hovedformålet med oppkjøpet var å styrke kompetansen på 3PL og netthandelssegmentet.

Kundene har sine omsetningstopper til forskjellige tider på året, og det er opp til Ramberg å sørge for bemanningen.

Lindland forteller at de får en tett relasjon med kundene. Rambergs ansatte får produktkunnskap og kan eksempelvis hjelpe til med slikt som montering.

Integrasjoner

– De fleste retailere har løftet sine IT-systemer, men det finnes de som fortsatt henger igjen, både store og små retailere, sier Claussen.

Det må disse retailerne gjøre moe med, for sluttkundene forventer i økende grad at butikker og nettbutikker har full kontroll på sine lagerbeholdninger.

Integrasjoner mellom IT-systemer er avgjørende for effektiv lagerdrift. 3PL-kundene har integrert sine ERP-systemer med Rambergs WMS Noventus Epix.

– Vi er kontinuerlig online og on-time med våre kunder, avslutter Thomas Lindland.

Powered by Labrador CMS