Teamet bak Virke Vekst, satsingen på retailtech: Hanne Lystad, Sigri Sevaldsen og Nathalie Warembourg.

Virke samler og løfter retailtech

Virke har 17.000 handelsmedlemmer og 2.500 innen teknologi, rådgivning og finans. Nå vil de samle retailtech gjennom satsingen Virke Vekst.

Publisert

– Det er vi som har samlet handelsnæringen i Norge, og da er det naturlig at vi også samler dem som leverer til teknologien til Norges største næring, sier Sigri Sevaldsen, Bransjedirektør Teknologi, til Retailmagasinet.

Teknologi er driver

Handelsnæringen er i sterk utvikling, og den sterkeste driveren er ny teknologi.

– Det er naturlig at vi i Virke har fokus på teknologiaktørene som er med på å forme framtidas handelsnæring. Ved å koble teknologi og handel sammen, på tvers av bransjer, etableres nye nettverk og ny innsikt, sier hun.

– Vi ønsker å bidra til å bygge spisskompetanse på retailtech, sier Sevaldsen.

En del av visjonen til Virke Vekst er å øke eksporten av norsk retailtech.

Taktskifte

Virkes satsing skal innebære et taktskifte.

– Vi øker farten fordi antall aktører som jobber med digitale løsninger og plattformer har økt, sier Sevaldsen.

Hun mener at et område i kraftig vekst trenger en samlende aktør og at timingen er riktig for å etablere Virke Vekst.

– Nå er det stort fokus på bærekraft, kundeopplevelse og kunstig intelligens. Bevisstheten er blitt større om hvorfor man må bruke effektive digitale verktøy. Man kan effektivisere både driften, utvikle kundeopplevelsen, og samtidig jobbe smart med hvordan sikkerheten skal ivaretas, sier Sevaldsen.

500 aktører

Virke definerer retailtech som aktører som leverer teknologi eller tjenester til retail eller har spisskompetanse på tredjepartsløsninger til handelsbransjen. De har identifisert ca 500 aktører, hvorav 60% er allerede er medlemmer av Virke Vekst.

Teknologi er knyttet til en rekke områder innen handel: logistikk, betalingsløsninger, lojalitet, kundeopplevelse både på nett og i fysisk butikk, og ikke minst hvordan hele butikken drives, fra lagerstyring til kassasystemer.

Det kommer mange nye aktører til på området, også i Norge.

Blant tech-leverandørene som allerede er medlemmer er aktører som Aera, Infor, Attensi, StrongPoint, Seebrite, Zizr-ID og Fygi.

Økte kundeforventninger

At kundenes forventninger stadig øker, stiller krav til retailtech.

– Kundene forventer at det skal gå sømløst, så retailere må henge med. Eksempelvis har antall leveringsalternativer økt. Vi forventer å kunne hente på vei hjem, eller at varen skal være levert der vi vil. Kundene aksepterer i mindre grad kun å kunne hente i nærmeste post-i-butikk, sier Sevaldsen.

Nye arenaer

For å hjelpe til med å navigere i jungelen av tech-tilbydere etablerer Virke Vekst en rekke møteplasser som arenaer for kompetansedeling. De skal arrangere frokostmøter, webinarer, studieturer, after work og retailtech pitches.

I tillegg etableres forumet Retailtech Executive Forum.

– Dermed har vi ulike formater med noe som skal passe for alle, forklarer Sevaldsen.

Retailtech skal også frontes på Virke Arena, hovedmøteplassen for handel og teknologi i Norge.

Virke Vekst tar også med seg en delegasjon til Retail Week i London i mars.

Har gründererfaring

Sigri Sevaldsen har selv fortid fra tech, startups og gründermiljøer, eksempelvis 657 Oslo, MashUp Norway, Arealo og DigitalNorway. Hun har mange års erfaring fra mentoring og co-working for gründere og har kompetanse på teknologiene som muliggjør vekst og utvikling.

En rød tråd i karrieren hennes har vært tech og digitalisering.

– Jeg har en gründer i meg og har trivdes med det.

Nytt for henne er å jobbe med rammevilkår og næringspolitisk. Hun nevner to fanesaker som Virke jobber for.

– Vi vil fjerne kompetaseavgiften på toppen av AGA og formuesskatten på arbeidende kapital, sier hun.

Sistnevnte kaller benevner Virke som "gründerskatten".

Powered by Labrador CMS