gavekort kampanje Østbanehallen
Noen gavekort var så store at flere personer måtte til for å bære dem til Østbanehallen.

Verdens største gavekort vakte oppmerksomhet

"Vi drodlet sammen med byrået vårt, og idéene ble stadig sprøere. Eller kanskje vi skal si bedre?" Kampanjen de endte opp med var så god at de er finalist til prisen Årets innovative idé på Kjøpesenterkonferansen.

Publisert
Torstein Heldal i Bane NOR Eiendom er senterleder på Østbanehallen og Oslo S.

Som kjent blir store verdier i gavekort liggende ubrukt hos norske forbrukere. Hvorfor?

– Fordi de er for små, sier Torstein Heldal, senterleder i Bane NOR Eiendom som eier Østbanehallen og Oslo S.

I samråd med sin byråsamarbeidspartner Dinamo fant senterledelsen ut at de ville utvikle seks gavekort i meget store formater, mellom 1,7 og hele 11,5 m2. Gavekort man garantert ikke mister!

Østbanehallen hadde ikke midler til å kjøpe mediekanaler og lagde derfor sin egen mediekanal. En som ga oppmerksomhet og som de kontrollerte fullt og helt.

De benyttet seg av kanalene Instagram, Facebook og TikTok. Ut over egne flater og SoMe kjøpte de ingen andre medieflater.

Med pålydende verdi på 2.500-25.000 kr ble de gigantiske gavekortene plassert ut på forskjellige steder i Oslo sentrum i løpet av en uke i august i fjor. Eksempelvis i Frognerparken, Sofienbergparken, Tjuvholmen og Majorstuakrysset.

For å innløse gavekortene måtte finnerne frakte dem tilbake til Østbanehallen.

Kortene ble i løpet av kort tid funnet av alt fra vennegjenger til en mor og datter uansett hvor de ble plassert.

Dette ble det historier av, som ble delt i sosiale medier.

Noen kort var så store at flere personer måtte til for å bære dem. De ble til dels fraktet på offentlige kommunikasjonsmidler, en seanse som mange la merke til. Kortene var levende, mobile reklameplakater.

Fikk resultater

Aktiviteten hadde som mål å øke oppmerksomhet til Østbanehallen i bybildet. I sosiale medier fikk de følgende resultater:

Total rekkevidde:

Instagram: 59.047 (normalt ligger de på ca 12 14.000 per uke)

Facebook: 51.949 (normalt ligger de på ca 20 000 per uke)

Kampanjen engasjerte mennesker, både de som deltok og de som bare observerte. Den demonstrerte også kostnadseffektivitet og smart bruk av ressurser.

kampanje østbanehallen
Gavekortene ble til dels fraktet på offentlige kommunikasjonsmidler, en seanse som mange la merke til.

– Kampanjen er et glimrende eksempel på kreativitetens kraft i digital markedsføring, sier Heldal.

– Noe slikt har vi aldri hørt om før?

– Nei, vi har fått tilbakemeldinger fra flere hold om at denne kampanjen skiller seg fra det meste som noen har hørt om, bekrefter Heldal.

Område i fin utvikling

Østbanehallen har hatt fin vekst flere år. Hele området er i en positiv utvikling.

– Operaen har vært her en god stund, og de senere årene har også Deichmann og Munch kommet til. Stadig flere oppdager området og samtidig mulighetene for Østbanehallen, sier Heldal.

kampanje Østbanehallen
Gavekortene ble plassert ut på ulike steder i Oslo.

Tyngdepunktet i Oslo har forskjøvet seg noe. Området mellom Barcode, Bjørvika og Sørenga – som Oslo S ligger i – trekker folk fra andre steder i byen.

 – Fra å ha vært et sted der folk bare har oppholdt seg ser vi at Oslo S og Østbanehallen har blitt et sted folk gjerne vil oppsøke for å handle og kose seg på kaféer og restauranter, sier senterlederen.

Planlegger ny aktivitet

– Vil dere gjenta dette vellykkede stuntet?

– Da ville nyhetens interesse tapt seg, men vi planlegger noe, det kan jeg bekrefte, svarer Torstein Helstad.

Uten å ville røpe detaljer.

Powered by Labrador CMS